Rozmanitá domácí letadla vzkvétají v čínské nízkoletecké ekonomice

Rozmanitá domácí letadla létají na čínském nebi, využívají nové tržní příležitosti a přinášejí vitalitu do rychle se rozvíjející nízkoletecké ekonomiky země. 

Nová čínská letadla dosahují významných pokroků, a to od vývoje nových modelů pro let v nízkých letových výškách až po inovativní aplikační scénáře v letectví nízkých letových hladin. 

Upravený model AG50, nová generace lehkého sportovního letadla z Číny, úspěšně absolvoval první let v pondělí na letišti v Jingmenu v centrální čínské provincii Chu-pej, uvedla společnost Aviation Industry Corporation of China (AVIC), přední čínský výrobce letadel. 

Tímto letem bylo završeno jak dokončení úprav modelu AG50, tak i zahájení jeho fáze zkoušek letové způsobilosti. 

»Usilujeme o vývoj letadla, které bude cenově dostupné pro více zákazníků, jak z hlediska pořizovací ceny, tak provozních nákladů. Toto letadlo používá běžný automobilový benzín jako palivo, což ho činí dostupnějším pro veřejnost,« uvedl Liu Chong, hlavní konstruktér letadla v institutu Special Vehicle Research Institute spadajícím pod AVIC. 

Podle Liua může toto lehké sportovní letadlo létat rychlostí téměř 200 kilometrů za hodinu. Jeho spotřeba paliva je přibližně 16 litrů na 100 kilometrů – tedy podobná jako u běžného automobilu. 

Toto letadlo vyniká nízkými náklady na výrobu i provoz a nabízí dobrý poměr výkonu k ceně díky kombinaci těla z levného kompozitního materiálu, domácího integrovaného avionického systému a použití automobilového benzínu. 

»Jako nový člen čínského sektoru domácího civilního letectví bude upravený model AG50 využíván pro letecké sporty, zemědělské a lesnické práce, výcvik pilotů, soukromé lety a další aplikační scénáře v nízkoletové ekonomice,« dodal Liu. 

Na snímku je civilní cvičný letoun AG100 na základně pro výcvik pilotů Letecké akademie Čínské letecké průmyslové korporace (AVIC) ve Wuzhou v jihočínské autonomní oblasti Guangxi Zhuang, 27. listopadu 2024. (AVIC/Handout via Xinhua)

Kromě toho čínský nezávisle vyvinutý letoun AG100 pro základní výcvik civilních pilotů oficiálně vstoupil do komerčního provozu, čímž zaplnil mezeru Číny v tomto sektoru. 

Jednomotorový pístový letoun AG100, vyvinutý společností China Aviation Industry General Aircraft Co., Ltd. pod AVIC, je určen pro širokou škálu zákazníků – například letecké školy a soukromé piloty. 

Do budoucna budou podnikány soustavné kroky ke zlepšení a optimalizaci letadla AG100 a k zajištění jeho komerčního úspěchu, což by mělo urychlit rozvoj nízkoletové ekonomiky a obecného letectví v zemi, uvedl vývojář. 

Čínské vedení zopakovalo svůj závazek zlepšovat instituce a mechanismy pro modernizaci infrastruktury, což potvrzuje rezoluce přijatá na třetím plénu 20. ústředního výboru Komunistické strany Číny. 

Rezoluce uvádí, že Čína bude rozvíjet obecné letectví i nízkoletovou ekonomiku. 

Odhaduje se, že tržní hodnota sektoru nízkoletové ekonomiky vzroste z přibližně 500 miliard jüanů (69,5 miliard USD) v roce 2023 na 2 biliony jüanů do roku 2030. 

AVIC na 15. čínské mezinárodní letecké a kosmické výstavě, která se konala v polovině listopadu v Ču-chaji v jižní čínské provincii Kuang-tung, zveřejnila aktuální pokroky a plány týkající se vývoje nízkoletových letadel. 

AVIC se zavázala zaměřit se na vývoj bezpilotních, elektrifikovaných a inteligentních nízkoletových letadel. Společnost také plánuje rozšíření aplikačních scénářů a podporu zdravého pokroku v oblasti nízkoletového průmyslového ekosystému. 

Pokrok v nízkoletové ekonomice je také povzbudivý pro ambiciózní start-upy v tomto sektoru. Na letecké výstavě v Ču-chaji byla představena inovativní letadla s novými konfiguracemi a novými zdroji energie. 

Společnost Aerofugia, dceřiná firma čínského automobilového gigantu Geely Auto, představila na výstavě sériovou verzi svého pilotovaného naklápěcího rotorového eVTOL letadla AE200. 

Toto uvedení potvrdilo, že tento typ čínského nízkoúrovňového letadla přešel ze stádia vědeckého výzkumu do fáze sériové výroby. Zahájení pilotovaných ověřovacích letů je naplánováno na rok 2025. 

»Měli bychom si vážit této éry, kdy se inovativní nízkoletová letadla rozvíjejí svobodně,« uvedl Guo Liang, generální ředitel a hlavní vědec společnosti Aerofugia, v exkluzivním rozhovoru pro agenturu Xinhua během letecké výstavy. 

»Nebude to dlouho trvat, než se občané dočkají létajících aut,« dodal Guo.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy