Škoda Auto předala Národnímu technickému muzeu (NTM) v Praze jeden ze dvou prototypů vozu Škoda Fabia RS Rally2, vyvíjeného pro soutěže na asfaltových tratích. Navázala na historickou spolupráci, která začala ve 30. letech 20. století, kdy spoluzakladatel mladoboleslavské společnosti Václav Klement daroval muzeu jedny z prvních exponátů. Darovací smlouvu dnes podepsali člen představenstva Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje Johannes Neft a generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Václav Klement, spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti, položil v roce 1935 základy muzejní sbírky darováním prvních tří motocyklů, řekl Ksandr. Klement také daroval muzeu milion předválečných korun na stavbu budovy NTM, jeden z prvních automobilů Laurin & Klement vyrobených v Mladé Boleslavi a svůj osobní archiv, kde jsou uloženy všechny dokumenty k počátkům společnosti Laurin & Klement, tedy předchůdce firmy Škoda Auto, dodal Ksandr.
Závodní verze vozu Škoda Fabia se na mezinárodních tratích rallye úspěšně prosazují již desítky let a současný vůz Fabia RS Rally2 má veškeré předpoklady k tomu, aby navázal na úspěchy svého předchůdce, řekl Oeljeklaus.
Nová Škoda Fabia RS Rally2 navazuje na vůz Škoda Fabia Rally2 a Rally2 evo, který se za posledních osm let stal s více než 450 prodanými kusy nejprodávanějším rallyovým speciálem a zaznamenal četné úspěchy v závodech. Škoda Motorsport vyvinula pro vůz RS Rally2 nový motor, dále vylepšila ovladatelnost, pohonné ústrojí, elektroniku a zvýšila bezpečnost jezdců i spolujezdců. Bylo provedeno rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině, ledu a za rozmanitých povětrnostních podmínek za účelem co nejlepšího výkonu v závodech rallye.
Návštěvníci muzea mohou spatřit technická řešení vozu Fabia RS Rally2, například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek, dodal Neft. Vozy Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, přičemž aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW, uvedl Neft. Ve sbírkách NTM jsou také další exponáty Škoda Auto, například nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz Škoda 130 RS, či formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h a je momentálně uložena v depozitáři.
(mac, čtk)
FOTO – NTM, Škoda Storyboard, ČTK/Kateřina Šulová