Moravské zemské muzeum nechalo zhotovit 50 věrných kopií Věstonické venuše, jednoho z nejvýznamnějších archeologických nálezů Evropy. Výrobní postup ladil sochař Jiří Pec s pracovníky muzea asi rok. Cílem bylo to, aby kopie nejen vypadala jako originál, ale měla také podobnou váhu, povrchovou úpravu a barvu, popsal dnes Pec. Plastová venuše by byla příliš lehká, proto vznikl speciální materiál.
Kurátor Petr Neruda zároveň nechtěl dopustit poškození venuše, například při vytváření odlévací formy. Pomohly CT snímky originálu, na základě kterých vznikl 3D tiskem prototyp. Teprve podle něj se vytvářely formy k odlévání kopií. Každá z nich má své pořadové číslo.
Velkou pozornost věnoval Pec také použitému materiálu. »Směs se složením, barevností i váhou velmi blíží originálu, nebylo jednoduché ji vyladit. Nakonec se to ale podařilo a vznikla tak tajná receptura na výrobu Věstonické venuše,« uvedl Pec.
K výrobě kopií motivoval pracovníky muzea trvalý zájem o suvenýry s motivem venuše, které však často nejsou dostatečně věrné a reprezentativní. Na první šarži 50 kopií, které lze zakoupit jen v Pavilonu Anthropos, si muzeum ověří poptávku mezi sběrateli. Poté případně vyrobí další kopie. Cena činí 690 korun.
Originál venuše si lidé mohou nyní prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Anthroposu. Zůstane tam do února, přestože se předpokládalo její dřívější navrácení do depozitáře.
»Věstonická venuše, tak jak je nyní uložena v etuji v bezpečnostní vitríně, má všechno, co potřebuje, je o ni dobře postaráno,« konstatoval Neruda.
Věstonická venuše, figura ženy, je nejstarším uměleckým předmětem z keramiky na světě. Vznikla v období lovců mamutů starší doby kamenné. Je stará asi 27 000 až 29 000 let.
(mac, čtk)
FOTO – ČTK/Václav Šálek