Nadměrné používání přístrojů s obrazovkami v raném dětství může vést k poruchám kognitivních funkcí v pozdější dospělosti, informoval dnes podle agentury TASS deník Straits Times s odvoláním na studii singapurských vědců.
»Studie poskytla silný podpůrný důkaz k ostatním již provedeným studiím, že je třeba pečlivě sledovat čas, který naše děti tráví s přístroji, zejména v raných fázích vývoje mozku,« uvedla jedna z autorek studie Evelyn Loweová ze Singapurské národní univerzity a Singapurského institutu klinické medicíny.
Ve studii, která probíhala několik let, vědci sledovali 506 dětí. Od rodičů zjišťovali, kolik času jejich děti průměrně stráví za den u obrazovek různých přístrojů. Poté byly subjekty rozděleny do skupin podle množství času stráveného u obrazovek a testovány ve věku jednoho roku, jednoho a půl roku a devíti let.
Vědci zjistili, že čím více času děti v raném dětství trávily s přístroji, tím výraznější byly abnormality v mozkové činnosti a kognitivní poruchy. Výzkumníci zjistili zejména souvislost mezi nadměrným používáním těchto přístrojů a poruchami takzvaných exekutivních funkcí mozku, které jsou zodpovědné za kontrolu impulzů a emocí, provádění vícekrokových pokynů, soustředění a provádění složitých úkolů.
Vědci se domnívají, že přístroje negativně ovlivňují vývoj prefrontální kůry, která je zodpovědná za výkonné funkce. Tato část mozku se vyvíjí nejdéle, až do univerzitního věku, takže je ohrožena vnějšími vlivy. »Když se dítě dívá na obrazovku, je zaplaveno proudem vysoce dynamických změn, neustálým blikáním světelných zdrojů a měnícími se scénami, které vyžadují značné kognitivní zdroje ke zpracování. Mozek je přetížený a nedokáže vyčlenit dostatek zdrojů pro zvládnutí výkonných funkcí,« uvedli vědci ve společném prohlášení.
Kromě Singapurské národní univerzity a Singapurského institutu klinické medicíny se na studii podíleli také vědci z Národního vzdělávacího institutu, Ženské a dětské nemocnice KKK, McGillovy univerzity a Harvardovy lékařské fakulty.
(cik)