Čínský sektor autonomního řízení je na vzestupu a v zemi se intenzivně rozšiřuje testování na silnicích.
V této nové fázi se technologie dostává do rušných ulic lidnatých metropolí, překonává náročné topografické podmínky horských oblastí a proniká do odvětví, jako je zemědělství a maloobchod.
»Pro Čínu je každý silniční test krokem k budoucnosti, v níž inteligentní mobilita nově definuje dojíždění do práce ve městech i na venkově, přičemž samořízená vozidla jsou předvojem dopravní revoluce,« řekl Tu Siao-pching, technický ředitel cloudové platformy Národního inovačního centra inteligentních a propojených vozidel.
Do konce roku 2023 bylo v centrální čínské metropoli Wuhan otevřeno 3 379 km jednosměrných testovacích silnic na ploše 3 000 km2, které využije 7,7 milionu místních obyvatel.
Pouhý měsíc před druhým výročím pilotního programu autonomní jízdy v tomto městě se technologie posunula ke skutečnému provozu bez řidiče bez bezpečnostního dohledu na palubě. Flotila se od té doby rozšířila na více než 500 vozidel a rozšířila provoz na cestování napříč okresy a noční jízdu, čímž se Wu-chan stal největší provozní oblastí pro služby autonomního řízení na světě, uvedly místní úřady.
Ani v horském městě Čchung-čching na jihozápadě Číny již není přítomnost autonomních autobusů a taxíků žádnou novinkou. Jeden z jeho okrsků, Jung-čchuan, zaznamenal 1 446 km obousměrných testovacích tras na celých 1 576 km2 určených pro vozidla bez řidiče.
Testování silnic se nyní dostalo do rozsáhlých severních a západních vnitrozemských měst Číny. V Hohhotu v severočínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko byl minulý měsíc plně zprovozněn první čínský přeshraniční nákladní koridor určený pro automaticky řízená vozidla (AGV).
»Testování autonomních vozidel v tak složitých a rozmanitých prostředích pomáhá shromažďovat množství tréninkových dat, která následně podporují rozvoj technologie autonomního řízení v různých oblastech Číny,« řekl Čchen Čuo, generální ředitel divize samořízených vozidel společnosti Baidu.
V ekonomicky živých městech se inteligentní propojené osobní automobily, autobusy, úklidové vozy, hlídkové vozy a vozidla maloobchodních prodejců stávají také běžnou scénou.
Chytré a bezpečné
Ve městech, jako je Wu-chan, nyní jezdí vozidla bez řidiče uprostřed rušného provozu bez přítomnosti bezpečnostního dohledu. Mnozí odborníci z oboru se domnívají, že tato vozidla jsou bezpečnější, než si lidé dokázali představit.
Od dubna letošního roku zaznamenala společnost Baidu více než 100 milionů km v rámci testů a provozu autonomního řízení, aniž by došlo k jediné závažné nehodě s následkem vážných zranění.
Podle čínského technologického gigantu je míra nehodovosti vozidel bez řidiče, včetně »Robotaxi«, online bezpilotních služeb společnosti Baidu, výrazně nižší než u tradičních vozidel, přičemž většina nehod je způsobena zadními srážkami způsobenými jinými vozidly jedoucími za nimi.
Podle zasvěcených osob z čínského průmyslu existují přísná kritéria pro vydávání licencí pro autonomní vozidla.
Mezi tato kritéria patří přísné testování autonomních schopností vozidla organizacemi třetích stran a komplexní přezkum společnou pracovní skupinou složenou z vládních ministerstev průmyslu a informačních technologií, dopravy a veřejné bezpečnosti, uvedl v nedávném rozhovoru pro Xinhua Lin Süe-sin, zástupce ředitele Centra pro inovace inteligentních a propojených vozidel v Hefei.
»Všechna vozidla bez řidiče na silnicích jsou napojena na centrální platformu pro sledování dat a v případě jakýchkoli problémů budou na místo okamžitě vysláni příslušní pracovníci,« dodal Lin.
Navzdory působivým výsledkům autonomních vozidel se mnozí odborníci z oboru domnívají, že je před nimi ještě dlouhá cesta, než se autonomní řízení v Číně plně komercializuje.
Podle Li Siao-chuej, technologa z China Automotive Engineering Research Institute Co., Ltd., Čína již od rané fáze vývoje technologie autonomního řízení přijala přístup »inteligence ve spolupráci vozidla a silnice«.
»Pro realizaci takového systému spolupráce je nezbytné v budoucnu vyvinout celou řadu podpůrné infrastruktury, jako jsou inteligentní silnice, bezdrátové komunikační sítě a vysoce přesné služby určování polohy,« vysvětlil Li.
Další odborníci rovněž upozornili na to, že je třeba zdokonalit čínský právní a regulační rámec na nejvyšší úrovni týkající se autonomního řízení, a to na základě místní legislativy, která již byla přijata v různých regionech Číny.
Cu Chuej, zástupce ředitele inovačního centra pro inteligentní vozidla a chytrou mobilitu spadajícího pod China Merchants Testing Vehicle Technology Research Institute Co., Ltd., zdůrazňuje význam vyjasněných právních požadavků na provoz autonomních systémů řízení, hranic pro určování nehod a odpovědnosti za výrobek.
»Komerční provoz autonomních vozidel vyžaduje značnou akumulaci dat a nácvik scénářů,« uvedl Feng Sing-ja, generální ředitel čínské automobilky Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. »Měla by být přijata vhodná opatření ke zmírnění omezení při shromažďování potřebných scénářů a geografických údajů.«
(Xinhua)