Zavedení taxíků bez řidičů v Číně otevře cestu k inteligentnějšímu urbanistickému plánování, omezí dopravní zácpy a sníží uhlíkovou stopu, uvedl nedávno pro agenturu Xinhua odborník z Mezinárodního institutu pro rozvoj managementu (IMD).
»Je to velmi aktuální a vzrušující téma, protože robotaxi (taxíky bez řidiče) zvýší bezpečnost silničního provozu, efektivitu a sníží uhlíkovou stopu. Je to také velmi praktický dopravní prostředek,« řekl Howard Yu, ředitel Centra IMD pro přípravu na budoucnost.
V březnu byly čínskému technologickému gigantu Baidu a startupu Pony.ai, který se zabývá autonomní mobilitou, uděleny licence na provozování plně autonomních taxíků bez řidičů.
Za poslední čtyři měsíce absolvovalo 116 samořízených taxíků více než 1,5 milionu testovacích jízd s více než 95 procenty kladných hodnocení cestujících. Jedná se o první případ, kdy plně autonomní flotila vozidel získala povolení k provozu ve velké metropoli.
Yu popsal tři klíčové kroky pro další rozvoj taxíků bez řidičů v Číně i mimo ni: technologickou připravenost země, její legislativní rámec a míru adaptace ze strany spotřebitelů.
Připraveni na budoucnost
Minulý měsíc oznámil úřad Pekingské předváděcí zóny pro autonomní jízdu na vysoké úrovni zahájení komerčního provozu autonomních vozidel. Očekává se, že v Pekingu bude brzy k dispozici větší vozový park taxíků bez řidičů.
»Čína je díky rychlosti zavádění elektromobilů velice úspěšná,« uvedl Yu. »Také tu máme země jako Norsko, Singapur nebo Japonsko, které se snaží vykompenzovat vysoké náklady na pracovní sílu a čelí výzvě stárnoucí populace.«
Podle zprávy globální poradenské společnosti IHS Markit by měl čínský trh samořízených taxíků do roku 2030 dosáhnout 1,3 bilionu jüanů (180 miliard amerických dolarů), což bude představovat 60 % trhu se službami pro přepravu osob v zemi.
»Čína stojí v čele optimalizace dopravy a bezpečnosti silničního provozu. Co bude pravděpodobně následovat po zavedení této technologie, je rozšíření do více lidnatých měst, kde jsou dopravní zácpy velmi problematické,« řekl Yu a dodal, že místa jako jihovýchodní Asie pravděpodobně zahájí průzkum.
Hnací síly
V březnu IMD ve svém indikátoru připravenosti na budoucnost v roce 2023 seřadila světové hráče, kteří generují největší příjmy v oblasti financí, automobilového průmyslu a spotřebního zboží, z hlediska jejich schopnosti předvídat budoucí výzvy a také omezit vystavení se rizikům.
Jedním z klíčových zjištění byl vzestup čínských hráčů v automobilovém průmyslu, uvedl Yu při zveřejnění zprávy pro agenturu Xinhua. Poprvé se do první desítky žebříčku globálního ukazatele dostaly společnosti BYD, Li Auto a XPeng z Číny.
V diskusi o tom, zda samořiditelná auta představují budoucnost dopravy, Yu uvedl, že zpočátku se pravděpodobně setkáme s odporem zákazníků a s upřednostňováním jízdy na kratší vzdálenosti.
Nicméně řekl, že robotaxi jsou jen »dalším milníkem« využití umělé inteligence v našem každodenním životě.
»Robotaxi se pohybují v terénu a dopravují lidi z bodu A do bodu B. Ale velkým potenciálem se pak stává plánování města, řízení dopravy, odstraňování dopravních zácp a využívání tarifů v určitých oblastech, doporučování alternativních dopravních tras,« řekl.
»Jednalo by se o mnohem komplexnější způsob správy přeplněných měst a také o skutečné snížení uhlíkové stopy, protože by to mohlo podpořit mnohem systematičtější způsob společného využívání automobilů,« zdůraznil Yu.
(Xinhua)