Uprostřed burácení strojů a létajících jisker pokračují v plné rychlosti práce na obrovském staveništi druhé konečné montážní linky (FAL) pro rodinu Airbus A320 v severočínské Tchien-ťinské municipalitě.
Výstavba dílny, montážní haly a dalších podpůrných budov, které pokryjí celkovou plochu více než 128 000 čtverečních metrů, má být dokončena ve třetím čtvrtletí roku 2025. To se shoduje s 40. výročím vstupu letadel Airbus na čínský trh.
Projekt druhé linky FAL, jehož cílem je dále rozšířit montážní kapacitu pro rodinu A320 v Číně, vznikl na základě prohlubujících se investic Airbusu v Číně, největším trhu evropského výrobce letadel na světě.
V dubnu 2023 uzavřela Tchien-ťinská municipalita, Čínská letecká průmyslová korporace (AVIC) a Airbus rámcovou dohodu o druhém projektu FAL. O několik měsíců později se konal slavnostní ceremoniál zahájení stavby závodu.
»Tchien-ťinská FAL je klíčovou součástí globální průmyslové strategie Airbusu,« uvedl Juan Tubio, generální ředitel společnosti Airbus (Tchien-ťin) Final Assembly Co., Ltd. »Stabilní a spolehlivá montážní linka, vysoce kvalitní okolní infrastruktura a odolný dodavatelský řetězec nás zcela uspokojují, stejně jako naši čínští partneři a dodavatelé.«
Od svého spuštění v roce 2008 vyrobila tchien-ťinská FAL přibližně jednu třetinu z více než 2 000 letadel Airbus, která jsou v současnosti v provozu v čínské flotile, a zároveň dodala letadla zákazníkům v Evropě, Asii a na Středním východě.
AIRBUS V ROCE 2024 V ČÍNĚ
Rok 2024 přinesl Airbusu další rozšiřování jeho působnosti v Číně.
V lednu Airbus představil svůj první globální projekt recyklace letadel v Čcheng-tu, hlavním leteckém uzlu v jihozápadní Číně.
»Zde bude 75 procent uskladněných letadel vylepšeno před dalším letem a zbytek letadel, poté co budou rozebrána, lze recyklovat až z 90 procent jejich hmotnosti, čímž jim efektivně dáme nový život,« řekl George Xu, výkonný viceprezident Airbusu a generální ředitel Airbus China.
V červenci Airbus dodal své 700. letadlo z rodiny A320 sestavené na FAL v Tchien-ťinu, čímž zdůraznil »silný závazek« společnosti vůči Číně, jejímu leteckému trhu a neustálému rozvoji v regionu, uvedl Christoph Schrempp, generální ředitel Airbus Tianjin Delivery Center.
V listopadu Airbus rozšířil spolupráci s AVIC Xi’an Aircraft Industry Group. Krátce nato, v prosinci, otevřel své první středisko pro propagaci bezpečnosti v Číně v Tchien-ťinu jako součást globální iniciativy společnosti na posílení bezpečnostní kultury v organizaci a zvýšení povědomí o bezpečnosti v celém odvětví.
BOOM DÍKY RŮSTU ČÍNY
Od doby, kdy Čína v roce 1985 představila své první letadlo Airbus, poskytla země nejen obrovský trh, ale také stabilní a spolehlivý dodavatelský řetězec. Airbus mezitím přivedl mnoho mezinárodních dodavatelů k založení operací v Číně, což pomohlo zásobovat globální trh z této země.
K říjnu 2024 dodal Airbus Tchien-ťin více než 750 letadel z rodiny A320, 16 letadel A330 a 24 letadel A350 od roku 2008.
Čtyřicetiletá cesta Airbusu v Číně se shoduje s dynamickým růstem civilního letectví země, který byl podporován robustní poptávkou během vzestupu Číny na pozici druhé největší ekonomiky světa.
V roce 1978, během raných fází čínské reformy a otevírání, činil celkový objem letecké dopravy země pouhých 0,26 procenta celosvětového podílu. Do roku 2005 toto číslo významně vzrostlo na 5,3 procenta. Dnes je čínský civilní letecký průmysl druhým největším na světě již 19 po sobě jdoucích let, přičemž přispívá více než jednou pětinou k růstu globální letecké dopravy. K říjnu 2024 měla Čína 262 letišť v provozu a flotilu čítající 4 365 letadel.
Podle tržní prognózy Airbusu bude Čína během následujících dvou dekád potřebovat více než 9 500 nových osobních a nákladních letadel, poháněných robustním růstem poptávky po letecké dopravě a nákladní přepravě.
Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury zdůraznil pevnou důvěru společnosti v čínský trh.
»Airbus si cení svého dlouhodobého partnerství s čínským leteckým průmyslem, které jde nad rámec prodeje letadel a řešení,« řekl Faury a dodal, že stopa Airbusu v Číně zahrnuje inženýrské centrum v Pekingu, inovační centrum v Šen-čenu, výzkumné a vývojové centrum v Su-čou, konečnou montážní linku A320 a dokončovací centrum širokotrupých letadel v Tchien-ťinu a také centrum služeb životního cyklu letadel v Čcheng-tu.
Druhý projekt FAL, který je ve výstavbě, teoreticky zdvojnásobí výrobní kapacitu Airbusu v Tchien-ťinu a zvýší »čínské prvky« v letadlech Airbusu, uvedl Xu.
»To znamená, že výrobní kapacita rodiny A320 v Číně bude tvořit 20 procent celkové globální výrobní kapacity,« dodal Xu.
(Xinhua)