Poprvé v České republice má od pondělí samostatnou výstavu německý umělec Anselm Reyle, který v galerii DSC v Dlouhé ulici vystavuje své nejnovější práce. Podle kurátorů výstavy se prosadil na současném uměleckém trhu s technikou foil painting, při níž ve svých obrazech kombinuje lesklé fólie s malbou.
»Řadu lidí pobuřovalo, když jsem vysoké umění znesvětil laciným dekoračním materiálem. Já tím ale chtěl zdůraznit, že pokud abstrakci coby dominantní formě takzvaného vysokého umění chybí nějaká další rovina, nějaký obsah, zůstává jen povrchní, prázdnou dekorací,« vysvětlil Anselm Reyle.
Inspiraci čerpá ze svého blízkého okolí, třeba z brutalistní architektury neustále se měnícího poválečného Německa, nalezených předmětů z bleších trhů, lesklých figurín z výloh. To vše podle něj odráží rychlý nástup globálního kapitalismu a jeho jednorázové materiální kultury. Jeho umělecká díla jsou proto někdy popisována jako povrchně svůdná.
»Mám zájem balancovat na hranici nevkusu. Líbí se mi propojovat vysoké a nízké. Náš svět je plný odpadu, baví mě věci, které najdu, znovu používat,« řekl autor před dnešní vernisáží. Lesklé fólie, kterých si všiml jako laciné výzdoby výloh obchodů v 90. letech v Berlíně, kombinuje na obrazech s jutou, které tvoří jejich podklad, a různě nanesenými barvami.
Druhou část pražské výstavy tvoří díla, v nichž jsou fólie trochu zmuchlané, takže tvoří prostorový objekt, a doplňují je neony. Reyle řekl, že jeho velkou inspirací je klasická moderna včetně té české a obdivuje mimo jiné jednoho z průkopníků abstraktní malby Františka Kupku.
»Anselm balancuje mezi věčností a křehkostí okamžiku, mezi optickým a hmatovým zážitkem, a mezi lehkou skládanou fólií a tuhou geometrií. Díla vyvolávají haptický dojem, máte chuť se jich dotknout, zkoumáte každý záhyb, světelnou reflexi a pozorně je sledujete ze všech stran – dokonalé zpracování, působivá forma – jednoduché často bývá nejlepší,« dodal ředitel galerie Edmund Čučka.
Anselm Reyle se narodil v roce 1970 v Tuberningu. Studoval na Státní akademii výtvarného umění ve Stuttgartu a Státní akademii výtvarného umění v Karlsruhe. V roce 1997 se přestěhoval do Berlína, kde založil ateliér s dalšími umělci. Od roku 1999 do roku 2001 spolupracoval Reyle pro uměleckou galerii Andersenś Wohnung a Montparnasse. Hostoval jako profesor na několika školách a poté se stal profesorem malby v Hamburku. Vystavoval v mnoha významných galeriích po světě, třeba Gagosianově galerii v New Yorku.
Výstavu lze navštívit od pondělí 30. června do 29. července od pondělí do pátku v čase od 13 hodin do 18 hodin.
(mac, čtk)