Zatímco mnoho čínských influencerů zachycuje na sociálních sítích barevný městský život, někteří tvůrci obsahu obrátili své kamery k poklidnému venkovu. Využívají rozmach influencer marketingu a vdechují nový život venkovským oblastem.
V klidném dvorku starší pár připravuje místní pokrmy na kamnech na dřevo. Kohout se prochází po dvoře a kokrhá, kočka se stočila do klubíčka v rohu a z větví stromů cvrlikají vrabci. Tato idylická scéna je typickým znakem účtu, který na Douyinu, čínské verzi TikToku, provozuje Zhang Wanlu.
S více než dvěma miliony sledujících tyto jednoduché, ale idylické videoklipy nejen poskytují pohled do venkovského života ve městě Ankang v severozápadní čínské provincii Shaanxi, ale také pomáhají místním farmářům propagovat jejich jedinečné zemědělské produkty.
Vládní pracovní zpráva Číny, zveřejněná začátkem tohoto měsíce, slíbila úsilí o oživení venkovského rozvoje a zvýšení příjmů na venkově.

Videa inspirovaná domovem
Zhang, narozený v roce 1990, vyrůstal u svých prarodičů v malé vesnici v Ankangu. Ve svých dvaceti letech vyzkoušel různé práce v několika provinciích, ale žádná mu nepřinesla úspěch.
Po návratu domů si všiml rostoucí popularity platforem pro sdílení videí a živé vysílání, jako jsou Douyin, Kuaishou a Bilibili, a rozhodl se připojit k rostoucímu trendu vlogerů v roce 2018. Samostudiem se naučil upravovat videa a v květnu 2019 debutoval videem, ve kterém jeho babička připravuje misku studených nudlí.
»Vždy jsem nacházel útěchu v domácích jídlech, a tak mě napadlo, jestli by mohla mít stejnou sentimentální hodnotu pro mladé lidi pracující daleko od domova,« vzpomíná Zhang. Od té doby začal zachycovat autentické okamžiky se svými prarodiči – od jednoduchého, ale tradičního jídla po veselé rozhovory mezi manželi, kteří jsou spolu již 56 let a hovoří ve svém místním dialektu.
Jeho snaha se vyplatila. Klipy získaly miliony zhlédnutí. Komentáře pod videi odhalují, že mnoho sledujících, unavených z kancelářských prací ve městech, bylo těmito scénami hluboce dojatých, protože v nich vyvolávaly vzpomínky na domov a dětství.
E-commerce propojuje tradici a moderní byznys
Aby podpořil prodej místních zemědělských produktů, Zhang začlenil do svého obsahu zelené chilli papričky, sušené šitake houby a rýžové nudle a spustil internetový obchod. Kromě toho spolupracoval s továrnami na výrobu chilli omáčky podle receptu své babičky, aby se o »chuť domova« podělil s širším publikem.
»Zhlédnutí, lajky a komentáře na sociálních sítích se promítají do prodeje. Analýzou těchto dat můžeme držet krok s měnícími se preferencemi spotřebitelů, optimalizovat dodavatelský řetězec a přinášet prospěch místním obyvatelům,« vysvětluje Zhang. Dodává, že v roce 2024 obdržel více než 400 000 objednávek, což vygenerovalo obrat přibližně 8 milionů jüanů (asi 1,1 milionu amerických dolarů).

Venkov se díky influencerům probouzí k životu
Díky influencer marketingu mnoho venkovských oblastí, které byly dříve opuštěné a »vylidněné«, nyní zažívá oživení. O tento rozmach se zasloužila skupina mladých navrátilců, kteří přinášejí čerstvou energii pro obnovu a rozvoj. Sociální média pomáhají světu objevovat krásu venkovského života.
Významným příkladem je Li Ziqi, jedna z nejvlivnějších čínských vlogerek, známá svými poetickými zobrazeními venkovského života. Loni v listopadu se vrátila s novým videem, které během pouhých dvou hodin nasbíralo více než 40 milionů zhlédnutí na domácích i zahraničních online platformách, včetně YouTube, kde má Li více než 20 milionů odběratelů.
V roce 2024 vydalo čínské ministerstvo obchodu »Tříletý akční plán pro digitální obchod (2024–2026)«. Zdůraznilo v něm roli živého vysílání a e-commerce při uvolňování spotřebitelského potenciálu venkova.
Podle zprávy zveřejněné platformou Douyin bylo v roce 2023 na této platformě nahráno přibližně 1,02 miliardy videí s tematikou venkovského života. Tato videa vygenerovala 4,73 miliardy objednávek na zemědělské produkty a přiměla 19,9 milionu návštěvníků k cestě na venkov.
»Chci jen ukázat jejich skutečný život«
Někteří Zhangovi přátelé mu radí, aby pro své prarodiče připravil scénáře a režíroval je před kamerou, aby zvýšil sledovanost. »Jako kameraman a především jako vnuk chci jen ukázat jejich skutečný život a nijak ho nenarušovat,« říká Zhang.
Chen Guigang, Zhangova babička, tvrdí, že jejich život v desítky let starém venkovském domě zůstal stejný, i přes obrovskou popularitu videí.
»Někdy mě lidé poznají na ulici. Někteří mladí fanoušci cestují až k nám domů, jen aby nás navštívili, popovídali si a ochutnali naše domácí jídla. Ale většinou náš život pokračuje tak, jak byl,« říká 77letá žena.
(Xinhua)