Dílo malířky Toyen z roku 1956 Skryt v jejich obrazech se na dnešní aukci v Obecním domě v Praze prodalo za 34,7 milionu korun včetně aukční přirážky 24 procent. Vyvolávací cena byla 18 milionů korun, sdělil za pořádající společnost European Arts Miloš Svoboda. Nejdražším dílem Toyen prodaným v tuzemské aukci zůstává obraz Cirkus, za který nový majitel loni zaplatil konečnou cenu 79,56 milionu korun.
Cirkus je na třetím místě v žebříčku nejdráže prodaných obrazů na aukcích v ČR za obrazem Staropražský motiv Bohumila Kubišty, za který letos v květnu kupec dal 123,6 milionu korun, a dílem Divertimento II Františka Kupky, které se v listopadu 2020 prodalo za 90,24 milionu korun.
O dílo Skryt v jejich odrazech svedlo napínavou bitvu několik dražitelů on-line a na telefonu. »Jednalo se o mimořádnou příležitost pro tuzemské sběratele nebo investory. Podobná díla v této kvalitě jsou dnes na trhu již prakticky nedostupná,« uvedl dnes Svoboda.
»Toyen dokázala skvěle pracovat se soumrakem a svítáním, s hodinou mezi psem a vlkem, jak tento stav nazývali její surrealističtí přátelé,« uvedl v posudku k obrazu Karel Srp.
Nového majitele získalo mnoho děl
Dnešní aukce v Grégrově sále Obecního domu nabídla sběratelům a veřejnosti celkem 250 položek klasického i moderního výtvarného umění. Sběratelé utratili téměř 117 milionů korun a úspěšně se vydražilo 82 procent nabízených položek. Z dalších milionových položek se v aukci vydražila například díla od Františka Kupky, Václava Brožíka, Mikuláše Medka nebo Josefa Šímy. Milionovou hranici překonalo celkem 21 děl.
O díla Toyen je tradičně velký zájem. Její obraz s názvem Samotáři z roku 1934 se letos v květnu na aukci prodal za 54 milionů korun včetně dvacetiprocentní aukční přirážky.
Kdo se skrývá za pseudonymem Toyen?
Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr – artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu. Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy a celé její dílo prostupuje téma erotiky.
V roce 2000 připravila její velkou retrospektivní výstavu Galerie hlavního města Prahy. Navštívilo ji tehdy téměř 70 000 diváků, což je dnes číslo v tuzemském galerijním provozu nevídané. Velká sběratelská hodnota díla Toyen vede i k tomu, že autorka patří mezi ty umělce, kteří jsou v tuzemsku nejčastěji paděláni.
(jb, čtk)