Operním galakoncertem končí dnes Mezinárodní hudební festival (MHF) Český Krumlov. Hlavní koncerty byly plné v průměru ze 75 procent. Akce přilákala včetně festivalové zóny, kam byl vstup zdarma, přes 10 000 diváků. V dalších ročnících chce festival v hlavním programu přinášet především klasickou hudbu. Nově by se mohla objevit taneční vystoupení, řekla dnes ČTK výkonná ředitelka MHF Gabriela Rachidi.
»Poslední dva roky jsme měli složité. Jsme vděčnější za věci, které jsme brali historicky jako samozřejmost. Jsem ohromně šťastná, že se nám podařilo vrátit se do letního termínu, že jsme nezkracovali festival, že jsme přinesli divákům šestnáct koncertů klasické hudby. K tomu se nám navíc podařilo vybudovat festivalovou zónu, což je náš doprovodný program, ve který velmi věřím, a myslím si, že je to způsob, jak se otevřít širší veřejnosti, jak nabídnout nejenom hudbu, ale i výtvarné umění a další aktivity,« řekla ředitelka.
Menší koncerty se naplnily z 90 procent, obnovená premiéra Vivaldiho opery Farnace v barokním divadle byla vyprodaná. Dorazili i zahraniční diváci, nejvíc z Německa a Rakouska. Vstupenky kupovali hlavně až na místě. »Zajímavé je, že začala jezdit i asijská klientela, viděla jsem i Indii, je tady (v Krumlově) hodně Američanů, hodně Britů. Je to mnohem bohatší návštěvnost než v předchozích dvou letech,« řekla ředitelka.
Letošní 31. ročník MHF nabídl devět scén. V programu byly klavírní koncerty, hudba oscarového Johna Williamse, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, varhaník Jaroslav Tůma, sedmdesátiny oslavil v Krumlově koncertem houslista Václav Hudeček. Dnes přehlídku končí v Pivovarské zahradě operní večer, melodie z oper Mozarta, Verdiho, Pucciniho či Smetany. Festival začal v polovině července koncertem, kdy z pódia na jezírku v zámecké zahradě zazněla Händelova Vodní hudba a Hudba k ohňostroji. Druhým rokem nabízela aktivity festivalová zóna, letos v klášterní zahradě. Prošly jí stovky lidí, bavila je třeba virtuální realita.
V dalších letech chce ředitelka obohatit koncerty o taneční a scénografické složky. Příští rok by ráda přivítala větší světová operní jména. Přeje si také, aby vznikala díla přímo pro festival, plánuje rovněž hudební akademii pro mladé umělce. »Jakékoli multižánrové záležitosti bych ráda do budoucna řešila doprovodnými aktivitami, trošku očistila náš hlavní program. Jsme prostě klasický festival, proto k nám lidé jezdí. A když už crossover, tak vždy za účasti plnohodnotného symfonického orchestru,« řekla ředitelka.
Pořadatelé museli letos šetřit, původní rozpočet kolem 40 milionů korun snížili o osm milionů. Státní podpora meziročně klesla. Dotace z ministerstva kultury, z Jihočeského kraje a města Český Krumlov tvoří asi 19 procent rozpočtu. Kraj dal letos stejně jako loni 700 000 korun, Krumlov necelý milion. Letos musí festival podle nové městské vyhlášky odvést krumlovské radnici deset procent ze vstupného, podle ředitelky to bude asi 400 000 korun.
Na festival jezdilo před pandemií každý rok asi 20 000 lidí. Zpívali na něm už Plácido Domingo, Jonas Kaufmann, Renée Flemingová, Karel Gott nebo Dagmar Pecková. Od roku 1992 tam vystoupilo přes 12 000 umělců ze 40 zemí.
(mac, čtk)