Tchien Šenga, nositele tradice novoroční malby Ťiao-nan, potěšilo, že byl na nedávné výstavě obklopen mladými návštěvníky, kteří obdivovali jeho nádherné výtvory.
»V posledních letech jsme do našich výrobků začlenili některé jedinečné prvky z novoroční malby Ťiao-nan a ty se okamžitě staly hitem,« řekl a vzal do ruky porcelánovou čajovou soupravu, která zobrazuje živé výjevy setby a sklizně.
Výstava se konala v rámci první výroční konference o ochraně nehmotného kulturního dědictví, která v pondělí skončila v Si-anu v severozápadní čínské provincii Šen-si.
Novoroční malby Ťiao-nan, které jsou nehmotným kulturním dědictvím na úrovni města Čching-tao ve východočínské provincii Šan-tung, čerpají z rysů tradičních čínských novoročních maleb i z uměleckých prvků tradičních čínských maleb gongbi a papírových výstřižků.
Všechny tyto charakteristické prvky se spojují a vytvářejí jemný umělecký styl s živými tóny a křiklavými postavami. Tento osobitý styl dodává uměleckým dílům nádech elegance a činí je oblíbenými.
»Nehmotné kulturní dědictví lze skutečně ocenit a předat budoucím generacím pouze tehdy, je-li propojeno s moderní estetikou a každodenním životem lidí,« řekl Tchien.
Podle Čchaj Čan-žua, pokračovatele umění »Ťiao-taj-ťi«, což doslova znamená »porcelán z kroucené hlíny«, spočívá životaschopnost nehmotného kulturního dědictví v technologických inovacích.
»Ťiao-taj-ťi«, které je zapsáno na seznamu nehmotného kulturního dědictví národní úrovně, využívá porcelánovou hlínu dvou nebo více barev a je známé svými jemnými technikami kroucení a vypalování. Tato kdysi ztracená technika výroby porcelánu byla obnovena díky úsilí zkušených řemeslníků a vědců.
»Naším cílem je udržovat tuto techniku prostřednictvím inovaci,« řekl Čchaj. »V minulosti existovaly například pouze vzory peříček a chryzantém. Nyní lze do porcelánu vetknout i obrazy krajin, postav, květin a ptáků.«
Čchaj a jeho kolegové řemeslníci se také spojili s univerzitami a zdokonalili techniky výroby porcelánu a glazury, a získali řadu patentů.
Podle Čchaje má jeho vesnice Dangjang-jü nyní šest podniků, jedno profesionální družstvo a více než 20 rodinných dílen, které se zabývají výrobou, zpracováním, prodejem a technologickým výzkumem porcelánu »Ťiao-taj-ťi«, s ročním prodejem 300 000 kusů (sad) porcelánu.
Mezitím stále více mladých lidových řemeslníků přebírá tradiční dovednosti a oslovuje svým uměním širší publikum.
Čchiao Lin se narodila v rodině keramického dělníka v severočínské provincii Šan-si a po studiu ve Spojených státech se vrátila do rodného města, aby zde pracovala na uměleckých dílech Fahua, což je zvláštní typ tradičního glazovaného porcelánu.
»Když jsem viděla nadšení cizinců pro umělecká díla Fahua ve Spojených státech, uvažovala jsem o tom, že bych tuto dovednost předávala dál a dokonce toto řemeslo oživila,« řekla.
Čchiao zkoumá nové vzory keramiky Fahua včetně inovací v barevném glazování a její díla jsou oblíbená zejména mezi mladými lidmi. »Měli bychom tyto starobylé techniky a tradice spojit s moderním životem,« řekla.
Ve středočínské provincii Che-nan je 32letá Čang Jang-jang dědičkou umění vystřihování z papíru a vlogerkou s více než 340 000 sledujícími na Douyin, čínské verzi TikToku.
»Sociální média vytvořila most mezi mladými lidmi a tradiční kulturou, o kterou mají velký zájem,« řekla Čang.
Kromě toho, že sama živě vysílá vytváření papírových výřezů, Čang také prodává na internetu papírové výtvory s různými motivy a vzory, od tradičních čínských zvyků až po mezinárodní fotbalové hvězdy.
»Vzácné lidové umění vystřihování z papíru by se nemělo vytratit z našeho moderního života. Doufám, že se o vystřihování z papíru dozví a zamiluje si ho více mladých lidí a že toto umění budou dále propagovat,« řekla.
(Xinhua)