PEKING, 14. února (Xinhua) – Když nad vesnicí na předměstí Pekingu vychází slunce, sedí 75letá Hao Lanying u svého stolu s nůžkami v ruce a vystřihuje z červeného papíru hada ovíjejícího se kolem ptáka. Tento design je součástí série, kterou vytvořila na oslavu Roku hada.
„Navrhla jsem sérii ‚příznivý had‘ jako dárky pro místní starší obyvatele,“ říká Hao, která pochází z vesnice Jishanying v pekingské čtvrti Shunyi a věnuje se umění papírového vystřihování, jež je uznáváno jako forma nehmotného kulturního dědictví.
Jedinečná technika vodních vln papírového vystřihování, kterou Hao ovládá, pochází z domácnosti v Shunyi z konce dynastie Čching (1644–1911). To, co činí její práci výjimečnou, je použití nůžek namísto nožů. Obratnýma rukama vytváří složité vzory zčeřené vody a padajících dešťových kapek na jednovrstvém červeném papíru, čímž svým návrhům vdechuje život.
Tato skromná lidová umělkyně strávila více než půl století propagací toho, co bylo označováno za umění na pokraji zániku, a přivedla ho na světovou scénu.
V roce 2004 získalo UNESCO část jejího díla do své sbírky. V průběhu posledních 20 let byla její díla předávána jako státní dary lídrům mnoha evropských zemí.
Mapa světa v ateliéru Hao dokumentuje její kulturní cestu: celkem 193 červených špendlíků ukazuje země a regiony, kam se její práce dostaly, zatímco 28 vyznačených letových tras splétá její příběhy kulturní výměny.
Pod mapou je ručně napsaná poznámka: „Doufám, že kořeny čínského papírového vystřihování porostou na každém kontinentu.“
Její osobní mise rozšířit papírové vystřihování za hranice Číny začala v roce 2005, kdy cestovala s delegací Celočínské federace žen do Brazílie.
V uměleckém centru v Rio de Janeiru spolupracovala s místními ženami na vytvoření díla spojujícího brazilská karnevalová pírka s pestrobarevnými stuhami čínského tance Yangge. Toto dílo bylo později začleněno do pamětní poštovní známky ke 40. výročí diplomatických vztahů mezi Čínou a Brazílií.
„Nevystřihuje jen vzory, ale plynoucí příběh Číny,“ uvedla tehdejší mediální zpráva o jejím díle.
Od malého dvorku v Shunyi po Rio de Janeiro a od alpských řemeslných trhů po africká družstva – cestování a mezikulturní spolupráce se pro Hao staly běžnou součástí života.
Na stěně jejího ateliéru visí dvě fotografie, které představují nápadný kontrast. Na jedné je Hao v roce 1984, vystřihující papír na svém dvorku, obklopená schnoucími výrobky. Na druhé, novější fotografii, je v témže dvoře, tentokrát však obklopená studenty ze Spojených států, Francie, Itálie a dalších zemí, kterým předává své řemeslo.
Nyní, tváří v tvář digitálnímu věku, přistoupila Hao s otevřenou myslí k budoucímu pokračování její práce. Vede vývoj výukového systému rozšířené reality (AR) pro papírové vystřihování, který umožňuje uživatelům naskenovat její díla a zažít celý proces jejich tvorby v holografické podobě.
Její styl papírového vystřihování byl vysvětlen ve vzdělávacích materiálech pro děti, což zjednodušuje techniky pro mladší generace. Založila také značku kulturních a kreativních produktů spojených s papírovým vystřihováním, čímž tradiční kultuře vdechla nový život.
Na zahájení výstavy OSN prohlásila: „Každé papírové vystřihování je okno do čínské kultury, a když se otevřou miliony oken, uvidíme hvězdné nebe lidských civilizací.“
(Xinhua)