Mánie kolem magnetek na ledničky ukazuje živou kulturní spotřebu v Číně 

V Národním muzeu Číny se návštěvníci řadili do front, aby spatřili skutečnou podobu proslulé císařovniny koruny s fénixem, a to díky magnetce na ledničku. 

Tato koruna s fénixem, která byla objevena v roce 1957 v podzemním paláci mauzolea Dingling, součásti hrobek dynastie Ming v Pekingu, je známá svou výzdobou s devíti draky a devíti fénixy. Pyšní se jedinečným designem a mistrovským řemeslným zpracováním, které živě odráží materiální a kulturní standardy střední a pozdní dynastie Ming (1368–1644). 

»Naštěstí se mi podařilo jednu magnetku získat. Jsou dva druhy: jedna dřevěná a druhá kovová. Na kovové magnetce můžete naskenovat kód a zažít AR efekt(zobrazení digitálních objektů v reálném prostředí),« uvedl obyvatel Pekingu příjmením Lin, který nedávno muzeum navštívil. 

V posledních letech si stále více Číňanů vybírá muzea a jiná kulturní místa jako nezbytné destinace, což rozproudilo trend objevování kouzla tradiční čínské kultury. 

Spolu s tím se kulturní a kreativní produkty, jako jsou magnetky inspirované originálními muzejními artefakty, staly populárními zejména mezi mladými lidmi. 

Na čínských sociálních sítích, jako je Xiaohongshu, již ledničky nejsou jedinými „výstavními plochami“ pro magnetky. Stále více mladých nadšenců do čínské tradiční kultury si také vytváří své vlastní »muzea magnetek« na magnetických tabulích. 

Zpráva vydaná společností Zhiyan Consulting ukazuje, že velikost trhu s kulturními a kreativními produkty v Číně dosáhla v roce 2023 hodnoty 16,38 miliardy amerických dolarů, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. 

»Po letošním státním svátku byly téměř všechny kulturní a kreativní produkty se ‚Zaojing‘ ve Xiannongtan Cultural and Creative Space vyprodány, což rozpoutalo ‚mánie Zaojing‘,« uvedla Zhou Hairong, ředitelka oddělení pro kulturní a kreativní produkty Muzea starobylé architektury v Pekingu, s odkazem na proslulé stropní výzdoby »Zaojing« tohoto muzea. 

Aby muzeum lépe vyhovělo nadšení kupujících, zavedlo online rezervační systém pro magnetky na ledničku »Zaojing« svítící ve tmě s denním limitem 400 kusů a omezením jednoho kusu na osobu. 

Magnet na ledničku ve tvaru zlaté masky je vystaven v muzeu Sanxingdui v Guanghanu v jihozápadní čínské provincii Sichuan, 16. května 2022. (Xinhua/Wang Xi)

Podle údajů Národního statistického úřadu dosáhly výdaje na vzdělání, kulturu a zábavu na obyvatele v Číně za první tři čtvrtletí tohoto roku 2 295 jüanů (asi 319 amerických dolarů), což představuje meziroční nárůst o 10,1 procenta a tvoří 11,1 procenta celkových výdajů na osobu. 

Zhang Jianshuo, odborník na kulturní památky, věří, že »horečka kolem kulturních a kreativních produktů z muzeí« odráží rostoucí kulturní sebevědomí lidí. Zároveň uvedl, že nádherný vzhled a bohatý obsah těchto produktů přispívají k rozvoji kulturní spotřeby. 

Dobře zachované kulturní dědictví poskytuje tvůrčí inspiraci a bohaté zdroje pro rozvoj těchto kulturních a kreativních produktů, dodal Zhang. 

Huang Yi, zástupce ředitele Pekingského muzea umění kamenných rytin, uvedl, že dvojvrstvé magnetky na ledničky a magnetky s tekoucím pískem, inspirované Pagodou s diamantovým trůnem a okolními jinany a tomely, patří mezi nejžádanější produkty, které jsou nyní vyprodané. 

»Pagoda s diamantovým trůnem má bohaté historické a kulturní souvislosti a je poměrně dobře zachovanou stavbou v severní oblasti. Je nejreprezentativnějším kulturním symbolem Pekingského muzea umění kamenných rytin,« vysvětlil Huang. 

Tato horečka vedla také k tomu, že stále více institucí na ochranu kulturních památek, kulturních podniků a podobných subjektů navyšuje investice do vývoje kulturních a kreativních produktů. 

Nedávno muzeum spolupracovalo s dalšími kulturními institucemi na uspořádání trhu s kulturními a kreativními produkty. Během trhu byly nejen všechny oblíbené magnetky na ledničku vyprodány, ale také byl vytvořen rekord v denní návštěvnosti turistů za poslední dobu. 

»V budoucnu urychlíme tempo zavádění nových kulturních a kreativních produktů, abychom uspokojili rozmanité potřeby turistů v oblasti kulturních a turistických zážitků,« dodal Huang. 

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy