Číňané se letos při oslavách Svátků jara dočkali několika filmových trháků, které svědčí o kulturním sebevědomí a mají osobitého čínského ducha, jenž hluboce v divácích rezonuje.
Filmy, včetně Full River Red (Plná řeka červené) a The Wandering Earth II (Země na scestí 2), ukazují světu vlastenectví, kolektivismus, hrdinství a národní charakter Číňanů a čínského národa. Během letošních svátků Svátku jara nejen obohatily duchovní život lidí, ale také sjednotily jejich srdce a mysl.
Během týdenních svátků Svátků jara, které skončily 27. ledna, dosáhly tržby na čínských filmových pokladnách téměř 6,76 miliardy jüanů (asi jedna miliarda amerických dolarů), což jsou dosud druhé nejvyšší hrubé údaje za svátky. Nejvíce vydělal hit plný zvratů Full River Red a sci-fi trhák The Wandering Earth II, které utržily přibližně 2,61 miliardy jüanů, respektive přes 2,16 miliardy jüanů.
Napínavá komedie Full River Red ikonického režiséra Zhanga Yimoua vypráví příběh o boji se zlem, a má ukázat cenu loajality a usilovat o spravedlnost. Drama je založeno na příběhu Yue Feie, vlasteneckého vojenského velitele dynastie Jižní Sung (1127-1279), který vedl boje proti dynastii Jin (1115-1234).
Ye Hang, docent Pekingské filmové akademie, poznamenal, že postavy ve filmu usilují o pravdu a prosazují morálku a čestnost. Vlastenecké cítění a velkolepost obsažené ve filmu jsou podle Ye velmi emotivní a inspirativní, přičemž odhalují cenu a smysl života, hodnoty, které lidé opěvovali a předávali si je po staletí.
The Wandering Earth II, chronologický předchůkce sci-fi trháku The Wandering Earth z roku 2019, vypráví příběh o tom, jak lidstvo staví obrovské motory, které mají Zemi dopravit do nové sluneční soustavy, protože naše Slunce rychle dohořívá.
Chen Xuguang, profesor Fakulty umění Pekingské univerzity, poznamenal, že The Wandering Earth II je odrazem »čínské představivosti«, »čínského myšlení« a »čínských aspektů«, který ukazuje, že lidé se nikdy nevzdají své vlasti. Rao Shuguang, předseda Čínské asociace filmových kritiků, uvedl, že film přináší poselství o péči o Zemi a vlast a o ochraně rodiny, což jsou důležité myšlenky tradiční čínské kultury.
Diváky zaujal také animovaný fantasy film Deep Sea (Hluboké moře), především svými vizuálními efekty a byl zařazen do letošní sestavy Generation na berlínský filmový festival.
Yi Qiao, generální ředitel společnosti Octmedia a producent filmu Deep Sea, uvedl, že produkční tým strávil dva roky výzkumem a vývojem »malby částicovou tuší«, která kombinuje tradiční styl malby tuší s pokročilou trojrozměrnou technologií. Podle Yi se animovaný film vyznačuje silnou moderní čínskou estetikou s jedinečnými čínskými rysy.
»Pokud chce čínská animace stoupat, klíčovým bodem je inovace a je nutné vytvořit vlastní styl vyprávění, vizuální charakteristiky a technickou kumulaci. Deep Sea je teprve začátek a čeká nás ještě dlouhá cesta,« řekl Yi.
Vizuální podívanou, kterou film předvedl, ocenili diváci. »Efekty jsou skutečně dechberoucí. Připadalo mi to jako projížďka pestrobarevným, hlubokým modrým mořem,« uvedl Su, jeden z návštěvníků kina.
(Xinhua)