Dva čínští umělci v neděli představili svá zvuková díla na právě probíhajícím Pražském Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v českém hlavním městě a sklidili od publika velký potlesk.
Sun Chua, hudební designér z Čínského národního divadla opery a tance, a skladatel Feng Ťin-šuo z Čínské univerzity pro sdělovací prostředky předvedli své dílo Crazy Fabric na výstavě Sound Kitchen, která v rámci Pražského Quadriennale nabízí platformu pro zvukové designéry, umělce a skladatele z celého světa, aby zde představili svá akustická díla.
Skladba Crazy Fabric, zkomponovaná pro interaktivní scénické představení, byla prezentována pomocí dotykové textilie, interaktivních videí a akustického doprovodu. Kompozice zahrnuje řízení dat v reálném čase ve zvukovém enginu a je speciálně navržena tak, aby umožnila účinkujícím spojit se s jejich emocionálními rytmy.
»Jedná se o interaktivní dílo. Snažili jsme se vytvořit hudební dílo, ale navrhli jsme ho a transformovali do podoby představení, interaktivního díla,« řekl divákům po vystoupení Sun, který je zároveň zvukařem.
Na požádání také přinesl dotykové zařízení ze zákulisí a předvedl divákům, jak funguje. »Pohybuji rukama po poddajné látce a vytvářím různé trojrozměrné polohy a tvary. Každý pohyb slouží jako spouštěč pro generování odpovídajících zvuků,« vysvětlil.
V rozhovoru pro agenturu Xinhua Sun uvedl, že to bylo jejich první vystoupení v Praze. »Upřímně řečeno, na začátku jsme byli trochu nervózní, ale když se po představení ozval velký potlesk, potěšilo nás, že naše práce byla publikem dobře přijata.«
»Být součástí Pražského Quadriennale byla obohacující zkušenost. Poskytlo nám cennou platformu pro uměleckou a technologickou výměnu s umělci z různých zemí. Naše představení integruje prvky čínských lidových písní a demonstruje tak propojení nových uměleckých technologií a tradiční národní kultury z naší země,« dodal.
»Působí to docela dramaticky,« řekl agentuře Xinhua o vystoupení čínských umělců spolukurátor Sound Kitchen Peter Rice s tím, že »humor a technologická vyspělost« jsou dva aspekty, které ho na tomto díle nejvíce oslovily.
»Když jsme to dílo viděli poprvé, věděli jsme, že tu musí být,« vzpomíná Rice. »Bylo to fantastické spojení vědy, umění, humoru a technologie. Nevyrovnalo se ničemu jinému, co jsme viděli, a bylo to jedno z mých nejoblíbenějších děl.« Rice uvedl, že obdrželi asi 50 děl z celého světa a vybrali 29, která budou prezentována zde v Praze na třídenní sonické přehlídce.
Pražské Quadriennale je »největší světovou akcí zaměřenou na performativní design a scénografii ve všech jejich podobách«. Akce, která se koná jednou za čtyři roky od roku 1967, přináší rozsáhlý program pro odborníky i širokou veřejnost, který zahrnuje výstavy, přednášky, představení a vzdělávací aktivity.
Ročník 2023 se koná od 8. do 18. června. Letošní hlavní expozice čítají podle organizátorů přibližně 100 instalací vytvořených týmy zastupujícími 59 zemí a regionů.
(Xinhua)