V pátek 13. října byl na Praze 5 zprovozněn nový úsek tramvajové tratě, a to Holyně – Slivenec. Podle vedení hlavního města Prahy a jistě i Prahy 5 a Prahy Slivence jde o úspěch a příspěvek ke klimatické a ekologické politice hlavního města. Podle mě jde zejména vyhozené peníze hlavního města i Evropské unie, o propadák.
Když byla v listopadu 2003 zprovozněna dopravně velmi potřebná, byť investičně velmi drahá a provozně náročná tramvajová trať z Hlubočep na sídliště Barrandov, objevily se další projekty výstavby nových tramvajových tratí v Praze – prodloužení na metro Radlická, dlouhé 741 metrů, na tehdy neexistující nádraží Podbaba, dlouhé 260 metrů (nutnost postavit novou tramvajovou smyčku se na nákladech prodloužení tak krátkého úseku podílela celou třetinou) a do Slivence, dlouhé 1,5 kilometru. Trochu málo. Co horšího, společné měly to, že nešlo o reálné dopravní priority tramvajové dopravy v Praze, přičemž ta do Slivence s třemi tisíci obyvateli postrádala i dopravní zdůvodnění. Energická slivenecká starostka Jana Plamínková (STAN) ale její výstavbu za kontroverzního primátora Prahy Pavla Béma z ODS prosadila a jako prioritu i uhlídala, jistě i díky své pozdější silné pozici ve vedení hlavního města.
Na její realizaci ale čekala téměř dvacet let. Totiž, v letech 2004 – 2020 Praha postavila jen dva malé úseky tramvajových tratí na Radlickou (2008) a do Podbaby (2011).
Že sídliště Bohnice s asi 33 tisíci obyvateli a řada dalších pražských sídlišť bez kolejové dopravy marně čekají na tramvajovou trať již desítky let? Kdo by se prý tím zabýval! Bude se stavět tam, kde bude silný lobbing, ať už vládnoucích politiků nebo vlivných soukromých developerů! Ano, pražští radní vycházejí v první řadě vstříc soukromým developerům a občané bydlící v sídlištích z dob socialismu mají smůlu!
Tramvajová trať v polích
Proč je tramvajová trať do Slivence dopravně zbytečná? Městská část Praha Slivenec s třemi tisíci obyvateli plus 500 obyvateli v sousední Holyni tramvajovou trať přijatelně nevytíží. Se zprovozněním tramvajové tratě na Sídliště Barrandov se sice zrušila podmíněná stavební uzávěra pozemků západně od sídliště, ale developeři se tam po té nehrnuli. Za 15 let nepostavili nic. Pak sice začali stavět, ale jen kolem náměstí Olgy Scheinpflugové, kam byla umístěna první zastávka nové trati. Dál nová tramvajová trať pokračuje v polích s tím, že ji na jihu provází emisně a hlukově hrubě závadná dálnice – Jižní spojka. Tramvajová zastávka Holyně není v obci Holyně (sem tramvajovou trať protáhli 9. dubna 2022), ale na jejím jihovýchodě, a nová konečná Slivenec je od Holyně na jihozápadě a v úhrnu ještě dál než předchozí zastávka. Také obyvatelé Slivence k ní to mají hodně daleko. Nabízí atraktivní dopravu do práce jenom pracovníkům teletníku, umístěného na západ od nové konečné. Těch je ale pro naplnění kapacity tramvaje zoufale málo a navíc nejspíš bydlí v blízkém okolí.
V Holyni jsme viděli cedulku, že na konečné Slivenec vyroste obchodní centrum. Mají pražští radní za to, že tím vytíží novou tramvajovou trať? Vytvoří tak novou rozsáhlou dopravu především zdaleka nejzávadnějšími osobními auty. Elektromobily to nezachrání, byť obnášejí nižší emise a nižší hlukovou zátěž. Kdy česká společnost místo řečí o klimatické politice změní zlou politiku maximalizace dopravních potřeb na jejich minimalizaci? Za socialismu měla sídliště plné občanské vybavení, takže do školy, za nákupy apod. jejich obyvatelé nemuseli jezdit daleko. Dnes bývá nová výstavba silně nekomplexní, což způsobuje vážný růst přepravních potřeb. S nimi roste i spotřeba paliv a energie, emise, hluk, nehody, požadavky na rozšiřování silniční sítě… Nechávám stranou, že obchodní centra jsou v Česku a zejména v Praze jaksi přemnožena a hluboká sociálně ekonomická krize je realitou, přes všechny řeči premiéra Petra Fialy z ODS.
Z návštěvy nové tramvajové tratě do Slivence mrazí. Nejde o nedokončené terénní úpravy a zatím pro rozkopanou ulici obtížný přístup od Holyně. Jde o její vedení v polích. To jsem viděl u části druhé trasy metra v Kodani v roce 2005. Dánsko je prý bohatá země, takže může hodně rozhazovat. Vedení Prahy si asi myslí o svěřeném městě totéž. Nestydí se pro dopravně nepotřebné stavby zneužívat i peníze Evropské unie. Smyčka na konečné je navíc veliká a s třemi kolejemi. Zde se rozhodně nešetřilo.
Zprovoznění nové tramvajové tratě do Slivence nevedlo k žádné redukci autobusové dopravy, ač to EU požaduje. Autobusy budou dál obsluhovat Slivenec i Holyni, i vlaky v Dalejském údolí. Zato se přejmenovala autobusová zastávka Slivenec v centru městské části na Škola Slivenec, aby se nepletla se značně vzdálenou novou konečnou tramvajové tratě Slivenec. Měla by mít značku »v polích«. Po nové tramvajové trati jezdí dvě tramvajové linky. Do Holyně stačila jedna. I tak jezdila v úseku Holyně – Náměstí OS prázdná. Nyní mezi Slivencem a Náměstím OS budou jezdit prázdné obě. To je prý ale jen malá vada na kráse.
Jan Zeman