Nedávno proskočila tiskem nesmělá zpráva. Škoda Auto prý zvažuje, že se stáhne z čínského trhu. Prý je tam velká konkurence a Číňané chtějí elektro vozy apod. Prostě Škodě tam pšenka nekvete, resp. přestala kvést. Ale tak to přece nebývalo vždycky. Nebo?
V roce 2016 jsme se mohli dočíst, že při příležitosti návštěvy prezidenta Zemana v Číně bylo podepsáno memorandum, podle něhož Auto Škoda v nejbližších pěti letech počítá s investicemi ve výši zhruba dvou miliard eur do rozšiřování modelové palety značky Škoda. Vlajkovou lodí na čínském trhu se měl stát model Kodiaq. A také jsme se následně dozvěděli, že Čína je největším trhem pro Škodu. V roce 2016 se tam prodalo více než 310 tisíc aut. Mluvilo se tehdy o smělých plánech, jak se v roce 2020 bude prodávat na tamním trhu kolem 600 tisíc aut značky Škoda.
Když si představíme velký nárůst prodejů v Číně, Čínu jako největší trh a investice ve výši 54 miliard korun – a dnes čteme, že Škoda se z tohoto trhu stahuje, nabízí se otázka: Co se tam stalo, když celý Volkswagen tam ve zhruba deseti lokalitách vyrábí a prodává kolem 3,3 milionů vozů ročně? Proč se přestalo dařit Škodě, když údaje o celkových prodejích za skupinu VW neukazují na nějaký větší problém ostatních značek z této skupiny? Patrně jen Škoda má problém v době, kdy čínský automobilový trh roste – letos se odhaduje růst prodejů o 3,3 % na 23 milionů osobních aut. Fakta potvrzují, že jen Škodě se nedaří, a že čeští investigativní novináři, jindy tak aktivní, mlčí. Jen nenápadně připomínají, nebo spíše naznačují, že se Škoda možná úplně stáhne z čínského trhu. Má to nejméně dva důvody, proč se o tom v české kotlině mlčí.
První – Škoda je velký inzerent pro tištěná média a proto není dobré si to s ní rozházet nějakými negativními zprávami. Druhý – je složitější. V srpnu 2020 navštívila Tchaj-wan oficiální delegace českého Senátu. Vedl ji druhý nejvyšší ústavní činitel – předseda Senátu Vystrčil. Přes všechna varování, že to bude mít negativní dopady na česko-čínské hospodářské vztahy. Korunu všemu dal pan Vystrčil svým vlastním prohlášením, že je Tchajwanec.
Poté začaly prodeje Škody klesat. Trvalo to jen tři měsíce a už to bylo vidět na číslech. V prosinci 2020 se prodalo 13 tisíc aut – třetina toho, co v prosinci o rok dříve. Celoroční čísla jsou nesmlouvavá: v roce 2018 prodej 352 000 ks, 2019 – 278 378 ks, 2020 – 151 219 ks, 2021 – 57 505 ks a v roce 2022 za období od začátku roku do konce července prodej 26 965 ks. Jestliže byla Škoda v roce 2019 v prodejích na čínském trhu někde kolem dvacátého místa mezi značkami, pak v červenci 2022 se propadla na méně než 50. místo a stále klesá. Nevěřícím doporučuji podívat se na odkaz – https://www.chinamobil.ru/eng/cars/skoda/sales/
Důvody, proč Škoda zavírá svůj dobře rozběhnutý byznys v Číně, jsou minimálně tři:
1) Důsledek návštěvy pana Vystrčila na Tchaj-wanu.
2) Škoda dobře ví, že na tomto trhu skončila, protože je firmou v ČR, jejíž vláda bez přestávky dělá nepřátelské kroky vůči Číně. Současně také ví, co je historická paměť Číny, a že hloupé chování čínské vedení neodpouští.
3) Vláda ČR, včetně MZV nemá vlastní strategii zahraniční a obchodní politiky a nemá ani vizi.
Proto: čemu se divit poté, co Číňané mnohokrát varovali? Škoda Auto a ČR ponesou dalekosáhlé důsledky, protože nejde jen o auta. V roce 2019 v ČR bylo registrováno 916 tisíc přenocování čínských turistů, v letošním třetím čtvrtletí – vrchol turistické sezony – jich bylo jen 29 tisíc. Prostě turisté z Číny, kterých k nám ještě v roce 2019 přijelo více než 600 tisíc, přestali jezdit. Asi nejsme atraktivní.
Jan Campbell
Ať Vystrčil zaplatí ztráty. Resp. jeho voliči.