Rekonstrukce tramvajových tratí v Liberci a v Jablonci nad Nisou po 30 letech dokončena

Ano, takřka v tichosti (dobrá zpráva je prý zejména pro mainstreamové novináře špatná, resp. žádná zpráva) byla 1. května dokončena modernizace tramvajové sítě v souměstí Liberec a Jablonec nad Nisou a poslední jablonecký úsek byl uveden do zkušebního provozu. Tedy, úplně hotovo není, kromě dokončovacích prací typu terénních úprav má v Jablonci navázat prodloužení jablonecké tramvajové tratě na tamní autobusový terminál. V Liberci by rádi postavili čtvrtou větev tramvajové tratě na největší liberecké sídliště Rochlice. V každém případě jde o dobrou zprávu, byť jsme na ni čekali přes 30 let. Řečí bylo jistě hodně, ale ty složitý investiční záměr nezrealizují.

Specifikací modernizace tramvajových tratí v Liberci a v Jablonci byla zejména skutečnost, že šlo až na několik menších úseků o tramvajové tratě jednokolejné, dále úzkorozchodné, na místo obvyklého tramvajového rozchodu 1435 mm měly zdejší tramvaje rozchod 1000 mm. Přináší to problémy, zejména nízkou dopravní rychlost, nižší kapacitu tramvají a zvýšené riziko dopravní nehody.

Rekonstrukce tramvajových kolejí v Liberci začala tratí na sever do Lidových sadů, kde je u konečné umístěna liberecká zoologická a botanická zahrada. Poté následovala trať v centrálním tramvajovém terminálu Fugnerova a západní trať do Horního Hanychova, chcete-li, pod Ještěd. Třetí etapou byla východní liberecká část jablonecké tratě na výhybnu Vratislavice nad Nisou. Smíšený provoz normálně a úzce rozchodných tramvají si vynucoval léta používat tzv. splítku, tj. trať o třech kolejích, po které mohly jezdit jak normálně, tak úzkorozchodné tramvaje. Poslední etapou byla jablonecká trať v Jablonci nad Nisou, jejíž poslední čtyři úseky byly dokončeny 1. května. Ve chvíli zahájení této poslední etapy se splítka stala zbytečnou a byla při rekonstrukci odstraněna.

Problémů přestavby tramvajových tratí v Liberci a v Jablonci bylo hodně. Polistopadový zmatek sice kladl na tuto rekonstrukci důraz, ale reálně ji spíše brzdil. Velké problémy způsobily příznivci Regiotramu Liberec-Jablonec, požadující v zájmu Regiotramu zrušit provoz na souběžné železniční trati, což by popřelo samotný smysl Regiotramu. Trvalo několik let, než odpovědní radní z tohoto chybného projektu vystřízlivěli. Samozřejmě, rozsáhlé výluky tramvajové dopravy nebyly ani trochu populární. Náklady rekonstrukce tramvajových tratí nebyly malé, byť po roce 2004 bylo možné čerpat z fondů Evropské unie. Nedávno jsme se dočetli, že starosta po roce 2000 udělal z Liberce město korupce. Samotné rekonstrukční práce byly náročné na organizaci.

Ve chvíli, kdy po trati do Lidových sadů začaly jezdit normálně rozchodné tramvaje a trať byla v celé délce dvoukolejná, tramvajová doprava se zde zrychlila. Podobně později na trase do Hanychova.

Rekonstruovaná jablonecká větev libereckých tramvají má tři větší přeložky, které trať zkrátily a zejména tramvajovou dopravu zrychlily. Odhodlat se ke změně trasy ve městě sevřeném horami dělalo některým problém. K první přeložce otevřelo cestu zbourání za socialismu slavného podniku Textilany, další dvě byly na posledním úseku.

Je dobře, že projekt rekonstrukce tramvajových tratí v Liberci a v Jablonci dorazil do cíle.

Jan Zeman

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy