Podivné počty kapitánů české dopravy

Po osmi letech relativního klidu přišlo Ministerstvo dopravy ČR opět s iniciativou rušení málo vytížených železničních tratí. Pokud není cílem prohloubit beztak hrozivou energetickou a sociálně ekonomickou krizi v ČR, pak jde o chybné výpočty efektivnosti.

Totiž, redukce veřejné dopravy, nejen železniční, vesměs nepřináší úspory. Zato produkuje četné ztráty problémy. Jde zejména o tyto:

Velkým bojovníkem za zhoubné rušení železničních tratí je radní pro dopravu Středočeského kraje pan Borecký (STAN). Reálnou diskusi zásadně nevede, vydává za ní oznámení redukce veřejné hromadné dopravy starostům postižených obcí. Redukci objednávky vlaků prosazuje i přes odpor sousedních krajů, kde navazuje. Prosazované zrušení provozu na tratích Žatec – Lužná u Rakovníka a Slaný – Louny nedává smysl.

Zkušenost je taková, že tzv. optimalizace, fakticky redukce veřejné dopravní obslužnosti, způsobuje rozsáhlé škody, aniž by se reálně něco ušetřilo. Jeden poloprázdný vlak nahrazuje běžně deset osobních aut.

Stát chce rušit slevy ve veřejné dopravě, kraje v ní chtějí zvyšovat jízdné. Bez ohledu na tristní skutečnost, že pracovní síla v Česku je v důsledku katastrofální bytové politiky územně dlouhodobě prakticky imobilní, resp. za pracovními místy se může jen dojíždět. Zrušit provoz veřejné hromadné dopravy jde rychle, obnova je těžká. Zvláště těžké je pak dostat lidi zpět do veřejné hromadné dopravy.

Radní Borecký od jízdního řádu 2021/22 přes odpor poškozených obcí prosadil mimo jiné zastavení provozu vlaků na trati Vlašim – Trhový Štěpánov. Od června do září 2022 byl na této trati o víkendech obnoven provoz v rozsahu 4 páry za 24 hodin. Objednavatel ale nebyl Středočeský kraj. Dotace soukromému dopravci činila 320 000 Kč, uhradilo ji městečko Trhový Štěpánov a dva podniky při trati. Ve vlacích tam neplatí jízdenky PID. Spoje dost užívali Ukrajinci, pracující v zemědělském družstvu v Trhovém Štěpánově.

Atraktivní nabídka vlaků podporuje život v regionech. I když jsou významným činitelem regionálního rozvoje, mnozí pravicoví politici to nejsou s to pochopit. Středočeský kraj je typickou ukázkou problematičnosti střídání stráží. Co středové vlády zlepší, například 2010-18, to následně pravicové vlády zlikvidují (hejtman Petr Bendl z ODS před rokem 2010, nyní radní pro dopravu Borecký za STAN). Obojí provází nemalé náklady, samozřejmě na účet daňového poplatníka.

Jan Zeman

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy