Podivná stavba tramvajové tratě v Praze

V roce 2021 jsem se nestačil divit. V Praze na Pankráci postavili 200-250 metrů tramvajové trati směr metro Pankrác. Tento kousek tramvajové trati zůstal ukončen výhybkou daleko od stanice metra Pankrác a vedle něj stojícího obchodního centra Arkády. Nově zavedená linka vyžadovala obousměrné tramvaje. Z dob socialismu jich má Praha sice relativně dost, ale ne na ukončení tří nebo čtyř linek na výhybkách plus nasazování na rekonstruované úseky tramvajových tratí s cílem snížit výpadky dopravy po dobu příslušných rekonstrukcí. To jí ale nebránilo v rámci výběrového řízení na 200 kusů nových tramvají nepožadovat žádné nové obousměrné tramvaje.

V červnu 2024 jsem se divil ještě víc. Těch 200-250 metrů tři roky staré tramvajové tratě vytrhali. Šel jsem se opět přesvědčit na místo, protože se mi to zdálo absurdní. Péče řádného hospodáře? Ani náhodou.

Začátkem října 2024 jsem místo navštívil potřetí. Ano, staví tam novou tramvajovou trať. Má být ukončena u metra Pankrác, protože stanice metra C Pankrác bude delší dobu vyřazena z provozu, aby se na ni mohla napojit čtvrtá trasa metra D. Drobností je, že by tramvajovou trať mohli postavit v celém rozsahu záměru, tj. nejen na metro Pankrác, ale také na metro Budějovickou, budoucí stanici metra Olbrachtovou a Jeremenkovou ulicí k Dvorcům, kdy by se napojila na trať vedoucí podél Vltavy do Braníka a Modřan.

Bylo to ve dnech, kdy 14. října 2024 policie České republiky zasahovala na magistrátu hlavního města Prahy. Zadržela 13 lidí. Aféra se týká odboru dopravy a zvláště pak Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). V hledáčku policie uvízli mimo jiné dva členové představenstva DPP. Jména až na jednu výjimku neuvedla, byť mnohá se později objevila v médiích. Důvod policejního zásahu? Podivná výběrová řízení, zvláště pak na metru.

O jednom už se píše nejen v alternativních médiích už několik měsíců. Výběrové řízení na stavbu metra trasy D, úseku Olbrachtova – Nové Dvory, vyhrála firma, která skončila ve výběrovém řízení druhá. Proti nejvýhodnější nabídce nabídla náklady o dvě miliardy vyšší. Přitom někteří klíčoví manažeři neměli požadovanou kvalifikaci, byť uváděli opak. Tato podivná veřejná zakázka ale prý předmětem policejního vyšetřování není.

Rozumím léta starému doporučení lidu Prahy, že by si Policie ČR měla zřídit služebnu přímo v budově magistrátu Prahy. Aby to neměla daleko. Zkušenost říká, že hlavní podvody se na pražském magistrátu dějí v oblasti veřejných zakázek odborů dopravy a informatiky.

Dne 21. října 2024 Dozorčí rada DPP na svém mimořádném jednání odvolala z představenstva Marka Kopřivu, Jiřího Špičku (obvinění), a také generálního ředitele Petra Witowského. Všichni tři končí jak v představenstvu společnosti, tak i ve funkcích ředitelů. Za nového člena představenstva dozorčí rada zvolila Jiřího Pařízka, současného ekonomického ředitele DPP. Představenstvo DPP je tak nadále usnášeníschopné. Obviněný člen dozorčí rady Jan Marek rezignoval sám.

Rozumím požadavku na rezignaci prvního zástupce primátora a radního pro dopravu MUDr. Zdeňka Hřiba, který je přinejmenším politicky za ten chlév zodpovědný.

Co bude či nebude následovat, netroufám si předjímat.

Jan Zeman

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy