V posledních dnech se hodně hovoří o možnosti zvýšení cel na dovoz elektromobilů z Číny, což může vést k obchodní válce v řadě oblastí importu i exportu.
Na tom se shodují ekonomové, obchodníci i politici. Doposud šlo o desetiprocentní clo, které dle návrhu EU má být navýšeno o celých 38,1 %, tedy dohromady na 48,1 %.
S elektromobilitou jsme v Evropě přišli teprve před několika lety, zaváděli jsme a zavádíme ji pomalu a nepřesvědčivě.
V této době se vývoje a prodeje chytili firmy v Číně a jen za loňský rok doma prodali více než čtyři miliony elektromobilů. Dalším leadrem je výrobce Tesla, ostatní mají zpoždění.
Čínská vozidla, která jezdí po Evropě, jsou kvalitní, bezpečná a levná. Baterie jsou stále výkonnější a tak zabezpečují i delší dojezdovou vzdálenost na jedno nabití.
Evropská unie se však domnívá, že existuje hrozba zaplavení levných elektromobilů vyvážených z Číny a že to může ohrozit výrobní kapacitu evropských automobilek.
Bývalý ministr financí Ivan Pilný nedávno v televizi Prima zdůraznil, že celní válka, která se tímto způsobem rozpoutá, nic nevyřeší. »Samozřejmě vždycky přijdou nějaká protiopatření, která už se připravují. České republiky se to týká trošku vzdáleněji, protože jsme závislí na automobilové výrobě a na Německu, kterého se dovoz levnějších elektromobilů dotkne,« popsal Pilný.
Přitom všichni víme, že praktická spolupráce v hospodářství a obchodě, mezi středoevropskými zeměmi a Čínou zejména v oblasti obnovitelných zdrojů energie přináší evropským občanům skutečné výhody a odpovídá globální ideji »zeleného rozvoje«, který byl EU schválen.
Reakce Evropské komise ohledně antidumpingových opatření na čínské elektrické automobily a registrační zákon pro dovoz jsou ve své podstatě protekcionistickým chováním, které zvýší náklady pro spotřebitele a zvýší náklady na dekarbonizaci EU.
Doufáme, že průmysl obnovitelných zdrojů energie bude moci v prostředí férové konkurence společně podporovat technologické inovace a přinášet užitek lidstvu. Stejně jako řada dovážených výrobků z Číny (například fotovoltaika aj.).
Po návštěvě mnoha našich členů v Číně existují jasné zprávy o rychlém technickém pokroku v Číně a výhodné spolupráce s ní. To nám nejen pomůže v mnoha oblastech národního hospodářství, ale pomůže i firmám či rodinám získat levný, bezpečný a kvalitní automobil. Těšíme se na společné úsilí Číny a České republiky dosáhnout co nejdříve dobré dohody v dodávkách automobilů, která zároveň pomůže zabránit obchodní válce v oblasti obchodu a cla na nejrůznější výrobky.
Luděk Vlček, předseda Česko–čínské asociace, z. s.
Nechejte toho vyvolávání nepřátelství! Buďme raději přátelé.
Vládnoucí vykořisťovatelé to vidí jinak.