Docela mě dneska pobavil jeden můj kamarád. Jestli prý vím o těch nových typech zájezdů, které cestovky brzy začnou nabízet na letošní zimu.
»Za teplem do ruských hotelů« nebo »Ohřej se v ruském hotelu« či »Za světlem do ruského apartmánu aneb Světlo přichází z Východu« – tak nějak se tematicky mají jmenovat. A že už prý cestovní kanceláře investují nemalé peníze do reklamní kampaně, která by se měla rozjet hned začátkem září, protože si jsou stoprocentně jisté, že tahle investice se jim bohatě vrátí.
Rodinné posezení u hřejícího ruského radiátoru, šťastné batole ve vaničce s teplou ruskou vodou, četba při zažehnuté ruské žárovce, příprava oběda na ruském plynovém sporáku, svítící kontrolka elektrické zkoušečky při kontaktu s ruským napětím… – jak mně říkal ten můj kamarád, který se kolem toho motá, právě nad těmito náměty točených reklamních spotů teď cestovky diskutují, aby je uchopily co možná nejefektivněji.
Jinými slovy řečeno – cestovní kanceláře očekávají nebývalý nápor klientů, kteří si budou chtít užít zimní dovolenou v teple. Na Floridu, Egypt či Kanáry mohou jaksi zapomenout, neboť je tam žádná letecká společnost nepřepraví, ropu nemajíc. Za to Rusko, ropu majíc, se o zahraniční zimní dovolenkáře postará se vším všudy. Nejen že je odveze a doveze zpět domů, ale dá jim plnými hrstmi ochutnat tepla a světla místních hotelových zařízení. A radu mám také pro ty z vás, kteří i v temném chladu budete tvrdošíjně setrvávat na svých protiruských postojích.
Jistý skotský romanopisec 20. století jménem Archibald Croin pravil: »Úsměv stojí méně než elektřina a dává více světla.«
Zkuste to, třeba se vám při tom rozsvítí. Až vám ten úsměv na rtech zamrzne.
Petr Kojzar