Neodpovědnost nese vážné ztráty

V krátké době byl občan šokován sérií drsných nehod, a to ještě nepočítám citelné škody způsobené místními povodněmi a krupobitím. Obojí k létu patří, byť nás jistě budou někteří přesvědčovat o klimatických změnách jako hlavních původcích těchto rozmarů přírody. Ptám se, jak chtějí povodňové škody prokázat, když jde v drtivé míře o důsledek neodpovědné minulé i současné výstavby v záplavových územích? Tedy, před kroupami je nutné se schovat v budově, je-li k dispozici, před velkou vodou se utíká, a to do kopce. Čas na rozmyšlenou nebývá, tyto pohromy nastupují velmi rychle.

Srážka vlaků u Pardubic

5. června došlo ke srážce vlaků u Pardubic. Strojvůdce Jančurova žlutého expresu projel obě návěstí (první oranžové, tj. pozor, bude červená, na druhém byla červená) a pokračoval v jízdě po zapovězené koleji proti nákladnímu vlaku. Chybu si sice vzápětí uvědomil a vlak zastavil, ale vycouvat už nestihnul. Nákladní vlak ho smetl z kolejí. Dvě Slovenky a dvě Ukrajinky zahynuly, 27 osob bylo zraněno. Štěstí v neštěstí bylo, že první dva vagony za lokomotivou žlutého byly prázdné. Ty srážku odnesly nejvíc. Následky srážky ale vážně zhoršila skutečnost, že Jančura, údajně v Itálii, nakoupil šunt, nesplňující požadovanou pevnost, což se při srážce krvavě projevilo. Drážní inspekce má co vyšetřovat.

Po srážce se vyrojily zprávy, že nefungovalo zabezpečovací zařízení. Fungovalo, ale proti projetí návěští je bezzubé. Evropský zabezpečovač trati byl zde nainstalován, ale spuštěn má být v celé délce až k 1. 1. 2025, jak někdo tupě v Bruselu vymyslel. Evropský zabezpečovač v případě jízdy vlaků proti sobě v daném úseku zastaví veškerou dopravu a zabrání tak srážce. Centrální dispečink v Praze na Balabence sice vydal pokyn »generální stop«, ale teprve ve chvíli, kdy se vlaky srazily. Útěchou má být, že evropský zabezpečovač vlaků bude na Pardubicku zprovozněn již letos v září.

Srážka u Nových Zámků

27. června 2024 rychlík smetl autobus na přejezdu u Nových Zámků, což nepřežilo sedm cestujících v autobuse. Ostatní vyvázli se zraněním. Lokomotivu Českých drah, vedoucí vlak, zachvátil oheň, cestující soupravu bez problému opustili. Ta byla slovenská, strojvůdce byl ale český.

Závory na dotyčném přejezdu byly nahoře. Totiž, rychlík vjel na zakázanou kolej, odstavenou z provozu kvůli rekonstrukci, čímž bylo odpojeno i řízení závor z této koleje. Další okolnosti nehody se vyšetřují.

Ano, projetí návěstí patří k obávaným příčinám nehod na železnici, nejen v Česku. Otázkou je, proč k němu poměrně často dochází. Že řídit vlak je stresové, je zřejmé. Jsou strojvůdci stresováni i jinak? Asi ano. Nemusí to být jenom mainstreamová média, jejichž působení na duševní zdraví obyvatelstva je zhoubné.

Bezpečná fotovoltaika?

Dům na Náchodsku 25. června zničil výbuch a následný požár. V tu chvíli v domku naštěstí nikdo nebyl. Příčinou byly fotovoltaické panely, které si majitel domků instaloval na střeše. Problém je, že tak činil svépomocí a zřejmě i neodborně. Chápu, že pořízení fotovoltaiky je i při nemalé státní finanční podpoře nejednou pro chudší část občanů na hraně únosnosti. Ale instalovat si je svépomocně, to je hazard. Zde je výsledkem škoda za sedm milión korun.

Téhož dne hořely fotovolatické panely na střeše budovy Aleadrain na Břeclavsku. Škoda byla předběžně odhadnuta na pět milionů korun.

Obvykle nehoří samotné panely, ale je provázející elektroinstalace. Příčinou bývá neodborná instalace, šetření nákupem necertifikovaných panelů, následné neoborné zásahy do zařízení. Toho by se měl vyvarovat každý, kdo se do fotovoltaiky pustí.

Pády střech

27. června se zřítila část střechy ve škole v Praze v Horních Počernicích. Když paní učitelka uslyšela zapraskání stropu, neváhala a děti vyvedla ze školní budovy. Čest její práci, resp. duchaplnosti Krátce na to se zřítila část střechy ze sádrokartonu. V prázdné třídě se ale už nikomu nic nemohlo stát. Jisté je, že budova, resp. střecha školy byly ve zlém technickém stavu. Vada projektu nebo čísi odfláknutá práce včetně přejímací kontroly? Vyšetřování teprve začalo.

29. června se ze stropu stanice metra Hlavní nádraží Praha zřítil kus stropu. Naštěstí v danou chvíli v daném místě nikdo nestál. Obešlo se to bez zranění. Pouze vlaky směr Háje musely stanici Hlavní nádraží projíždět, což komplikovalo dopravu. Samozřejmě, otázka stran mizerné péče o pražské metro, které nedávno slavilo 50 let od zprovoznění, je na místě. Co přinese vyšetřování, nechci předjímat.

Závěr

Nekvalitní práce nese ztráty, někdy i na lidských životech. Zdá se, že různé nehody z důvodu nekvalitní práce jsou u nás na denním pořádku.

Jan Zeman

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy