Strategie školství je vždy klíčovým dokumentem pro rozvoj vzdělávací soustavy. Tak je tomu i v ČR. Cílem je modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení. Dále také připravit české školství na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v něm přetrvávají.
Kvalitní vzdělávání je dnes konkurenční výhodou a to navíc takové, které se stále inovuje a doplňuje o nové poznatky. Z toho důvodu je mezinárodní spolupráce škol, institucí apod. vyhledávaná.
Naše vzdělávací společnosti a naše Asociace vyhledávají možnosti spolupráce škol na všech úrovních.
V současnosti v před námi stojí dva Hlavní STRATEGICKÉ CÍLE:
Strategický cíl 1
Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život (první i další vzdělávací cesty – celoživotní vzdělávání u nás i v zahraničí).
Strategický cíl 2
Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků, studentů a dospělých
K tomu nám slouží PĚT STRATEGICKÝCH LINIÍ:
- Strategická linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
- Strategická linie 2: Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání
- Strategická linie 3: Podpora pedagogických pracovníků
- Strategická linie 4: Zvýšení důvěry, spolupráce škol, firem a odborných kapacit
- Strategická linie 5: Zvýšení a stabilizace financování
Jak těchto strategií dosáhnout?
Je nutné zmodernizovat, inovovat a vybavit školy, a to včetně digitálních technologií. Metodicky dojít ke zvýšení kvality vzdělávání. Mělo by dojít k provzdušnění objemu učiva a realizovat nové metody příprav a hodnocení žáků, studentů i dospělých tak, aby získali znalosti, dovednosti a postoje využitelné v osobním, profesním i občansky zodpovědném životě.
V rámci toho bude nutné se zásadním způsobem věnovat přípravě nových a podpoře stávajících pedagogů, profesionalizaci manažerů firem a ředitelů škol nebo snížení administrativní zátěže škol.
Na všech těchto tématech se shodla v ČR již několikrát odborná i široká veřejnost, která se do přípravy strategie dalšího vzdělávání zapojuje.
Jedním z hlavních cílů je:
Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků, studentů a dospělých.
Zde bude nutné více vybudovat kvalitnější spolupráci mezi základními a středními školami a také středními školami a univerzitami.
Příprava středních škol nebývá na potřebné úrovni, a to hlavně u slabších žáků, kteří navíc pro život již další vzdělání nezískají, nebo jen v menší míře.
Příprava VŠ trpí podobně, bývá mnohdy příliš obecná, bez praxe, bez znalosti nosných studijních oborů apod. Řada studentů bývá na VŠ málo připravená.
Zde by byla na místě Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání, což již začínají některé školy udávat do praxe.
Rovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělávání často brání ekonomické situace rodiny, a to jak u studentů, tak i u dospělých / cena ubytování, stravování, jízdné aj. /
Podpora pedagogických pracovníků se soustřeďuje převážně jen absolvování příslušné školy před pedagogickou praxí. Chybí stáže ve firmách, v institucích, na zahraničních školách, jazyková příprava apod.
Velmi často chybí odborné kapacity, důvěra škol a veřejnosti mezi sebou a pestrá vzájemná spolupráce.
Náklady na vše, tedy i na školství rostou… zvýšení financování školství a tím zajištění jeho stability bývá provázeno veřejnosti spíše negativně.
Chybí skutečné propojení školství s praxí, s rodinami, s firmami, s institucemi. Chybí také propojení škol mezi sebou a to nejen pro dobro žáků, studentů a dospělých, ale i pro zvyšování úrovně pedagogů. Svědčí o tom nářky rodičů, manažerů firem, ale i samotných škol či učitelů.
Spolupráce s ČLR se během let rozvinula do Konfuciových akademií, které však svou činnost soustřeďují hlavně na výuku čínského jazyka.
V ČLR působí Konfuciův institut, což je čínská nezisková veřejná vzdělávací organizace, která patří pod Ministerstvo školství Čínské lidové republiky. Deklarovaným cílem tohoto ústavu je propagovat čínský jazyk a čínskou kulturu, podporovat výuku čínštiny jako cizího jazyka a usnadňovat kulturní výměnu mezi státy.
Program Konfuciových institutů je řízen organizací Hanban (oficiálně jde o Čínský národní úřad pro mezinárodní šíření čínského jazyka – je to veřejná instituce přidružená k čínskému ministerstvu školství). Instituty fungují ve spolupráci s místními fakultami a univerzitami po celém světě a o jejich financování se dělí Hanban spolu s hostitelskými institucemi. V zemích třetího světa se však o jejich financováni stará plně ČLR.
Čína srovnává Konfuciovy instituty s takovými organizacemi pro propagaci jazyka a kultury, jakými jsou např. portugalský Instituto Camões, britský British Council, francouzský Alliance Française, italský Società Dante Alighieri, španělský Instituto Cervantes, německý Goethe-Institut a podobné organizace řady dalších zemí. Tyto instituty jsou často považovány za ikonické kulturní symboly identifikované s příslušnou zemí, stejně tak jako se Konfuciovy instituty identifikují s Čínou.
Existence Konfuciových akademií u řady škol v ČR pomáhá v přípravě studentů a dospělých na prohloubení obchodní a kulturní spolupráce s Čínou. V současné době tyto instituce působí v Č. Budějovicích, v Olomouci, v Praze a v dalších městech, kde jsou pravidelně organizovány jazykové kurzy čínštiny. Vyučují na nich převážně rodilí mluvčí z ČLR. Studentů čínštiny rok od roku postupně přibývá a tak české obchodní, kulturní a další společnosti získávají kvalifikovanou pracovní silu.
Tím, že se výuky v ČR na VŠ zúčastňují studenti z ČLR a z Tchajwanu, tak se nám rozšiřují možnosti pro spolupráce v oblasti obchodní, jazykové i kulturní.
Dalšímu zkvalitnění výuky by prospěla kromě výuky ve škole i větší paleta možností odborné praxe českých pedagogů a vybraných studentů všech typů škol v Číně. Velmi prospěšné by obráceně byly i návštěvy čínských pedagogů a studentů u nás.
V řadě evropských zemí v souvislosti s rozšiřujícími se obchodními možnostmi je věnováno spolupráci tamních škol s čínskými školami daleko větší pozornost, neboť zde daleko více rozvíjejí obchod s Čínou.
Pro rozšíření spolupráce s ČLR na školní i mimoškolní přípravu by bylo dobré získat finanční zdroje, ale například pro dělnické profese i zdroje personální (výměnné).
Pokud by v budoucnu mělo dojít ke strategickému sladění určitých částí vzájemného obchodu je nutné vzdělávací projekty nastavit a navázat i na praktickou firemní přípravu.
V současné době došlo k nárůstu obchodních a jiných možností i u nás. Přispěla k tomu nově zavedená přímá letecké linka mezi Pekingem a Prahou. Díky tomu došlo ke zrychlení česko-čínských a čínsko-českých cest na 9,5 hodin letu.
V tomto měsíci se v Číně uskutečnila schůzka zástupců středoevropského a východoevropského odborného sdružení Industry-Education Alliance pod vedením a s podporou ministerstva školství a ministerstva zahraničních věcí ČLR. Poprvé se jí zúčastnil i náš zástupce.
Zástupci jednotlivých zemí se poprvé sešli již v roce 2022 a vytvořili sdružení pro Odborné školy Industry-Education Alliance se společným cílem zachytit průmyslově-vzdělávací trend mezi Čínou a zeměmi střední a východní Evropy. Sdružení vzniklo jako důležitá platforma pro výměnu informací, sdílení zkušeností a projektovou spolupráci.
Po úspěšné schůzce sdružení pořádané maďarskou a srbskou aliancí School-Enterprise Matchmaking Conference v roce 2023 byla uspořádána Aliancí druhá schůzka – konference v Hefei v provincii Anhui letos od 14. do 16. listopadu. Téma této konference bylo »Otevřenost, vzájemný přínos a udržitelnost«. Na setkání byly diskutované současné problémy mezinárodní spolupráce mezi průmyslem a vzděláváním. Dále se mluvilo o nových modelech a nových cestách pro odborné vzdělávání. Cílem bylo mimo jiné zlepšení úrovně a kvality spolupráce mezi průmyslem a vzděláváním mezi Čínou a zeměmi střední a východní Evropy.
Konference byla na závěr doplněna i praktickými zážitky, a to návštěvou závodu na výrobu moderních automobilů značky Niu a Vyšší odborné učňovské a technické školy v provincii Anhui.
Konference se kromě našeho zástupce zúčastnili:
- Vyšší odborná finanční škola v provincii Zhejiang, Čína (jsou připraveni na budoucí spolupráci)
- Centrum pro vývoj učňovského vzdělávání, Čína (zaštítěno ministerstvem vzdělání; již vyzvali konkrétní evropské školy ke spolupráci)
- Euro vysoká škola v Severní Makedonii (děkan této soukromé univerzity má velký zájem na spolupráci s potenciální vysokou školou či školami v ČR)
- Vysoká škola aplikovaných věd v Jaroslavu, Polsko (má zájem na vytváření online projektů mezi univerzitami)
- Univerzita v Řešově, Polsko (nabízí možnosti stáží)
- Lotyšská společnost (zájem o propojení evropských, čínských a pobaltských firem na spolupráci se vzdělávacími institucemi)
- Slovinsko-čínská vzdělávací asociace (zájem o spolupráci na základě konkrétních smluv)
- Bukurešťská akademie ekonomických studií, Rumunsko (nabízí možnost stáží)
- Univerzita východního Sarajeva, Bosna a Hercegovina (nabízí možnost spolupráce)
Naše česká strana zde měla zastoupení, vyslechla návrhy jednotlivých delegací a bude informovat. V ČR různé druhy škol všech stupňů a firem o možnostech spolupráce. Jsme připraveni připravit projekty spolupráce a pomoci je projednávat a dále realizovat.
Luděk Vlček, Česko-čínská asociace