Chápu, že reklamy jsou důležité, osobně ty televizní beru jako nutné zlo. Většinou se v nich ztrácím, jen pár jich pobavilo, je jich ale tak málo, že si zrovna žádnou nevybavím. Většinou jsou asi pro jinou cílovou skupinu, protože je nechápu.
Jako třeba tu na jednu nejmenovanou firmu, která prý pomůže získat hypotéku každému, kdo má všech pět pohromadě. Trochu jsem se zamyslel, co to vlastně znamená.
Říkávalo se, že správná žena musí mít všech pět P. Znáte je všechna? A změnila se do dnešní doby? Na internetu jsem našel tuto definici:
»Toto rčení je v různých obměnách dosti známo. ‚Míti všechna P‘ nebo ‚Míti všech pět (nebo také sedm) P‘ znamená tolik, co: míti všechny dobré vlastnosti, všechny dobré předpoklady. Užívá se tohoto rčení zejména o nevěstách (Má všechna P pohromadě), a Příruční slovník jazyka českého podává tento příklad z Besedníku: ‚Chtělť by každý taký ptáček žínku míti, o jakouž je v světě zle, aby totiž měla plných sedm P, aby byla pěkná, poctivá a pokorná, poslušná a pilná, pobožná a pak aby hodně peněžitá byla.‘ Jiné obměny ve výpočtu těchto žádoucích vlastností nevěstiných bývají: pracovitá, přívětivá, přítulná, přičinlivá, prachatá atd.«
Co tedy znamenalo u nevěst oněch pět P? Pohledná, Poctivá, Pracovitá, Pořádná a Prachatá? Dnes prý se vyžaduje 3B: Bourák, Barák a Babičku na hlídání. Nebo 3M: být dobrou Matkou, Manželkou a Milenkou. Nebo 3K – z němčiny – Kinder, Kirche, Küche, tedy Děti, Kostel, Kuchyně. Nebo 3D – ve společnosti být Dáma, v domácnosti Dříč a v posteli Děvka. Říkávalo se také, že Němka do postele, Polka do chlíva a Češka do kuchyně.
Ale zpět k té reklamě a k hypotéce. Co tedy znamená, že pomohou každému, kdo má všech pět pohromadě? To musejí být jedině Peníze, Peníze, Peníze, Peníze a Peníze. Jak jinak chápat, že v Praze je aktuálně průměrné stáří kupujících 45,4 let, což je o skoro dva roky více než předloni a o šest a půl roku více než před sedmi lety. Za zvyšováním věku lidí, kteří si pořizují nový byt, totiž podle prodejních statistik developerské společnosti Central Group stojí převážné horší dostupnost hypoték.
Praha má druhou nejmladší populaci mezi českými kraji, z loňského sčítání vyplynulo, že populace hlavního města má průměrný věk 41,4 let. »V Praze žije více mladých lidí než ve většině ostatních českých krajů. Na pořízení bytů v důsledků inflace, nedostupnosti bytů a jejích rostoucí ceny jich ale dosáhne stále méně,« uvedla výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.
V letošním prvním pololetí společnost evidovala jen necelých 13 procent kupujících mladších 30 let, přičemž dříve to bylo mezi 15 a 20 procenty. Naopak narostl počet lidí nad 60 let na 15 procent, zatímco dříve to bylo jen kolem deseti procent. Nejvíce kupují nové byty lidé ve skupinách 41 až 50 let (letos 31,6 procenta) a 31 až 40 let (letos 25,6 procenta).
»Za hlavní příčiny zvyšování průměrného věku našich klientů považujeme to, že lidé ukládají úspory do nemovitosti ve snaze uchránit peníze před inflací. A samozřejmě úspory mají spíše ti starší. Na mladší také více dolehly dražší a méně dostupné hypotéky,« řekla Tomášková.
Úbytek mladších kupujících podle ní odpovídá způsobu financování nového bytu. V minulosti si na koupi bytu brala hypotéku zhruba polovina z nich, nyní jsou ale úrokové sazby hypoték téměř třikrát dražší než před rokem. Pro lidi do 36 let platí mírnější limity ČNB, ale vyšší úrokové sazby jsou pro ně podle Tomáškové příliš vysoké, navíc se kombinují s všeobecným růstem cen.
»Pro řešení nedostupného bydlení je klíčové odblokovat překážky pro novou rezidenční výstavbu. Prioritou je zásadně zrychlit povolování, zajistit platná pravidla pro stavební rozvoj, dostatek ploch pro výstavbu a více peněz pro městské části a obce, kde se staví,« uvedla Tomášková.
Tak jak to tedy je s těmi »všemi pěti pohromadě«?
Zbyšek Kupský