Málo mrtvých na našich silnicích a dálnicích?

Při čtení změn v pravidlech silničního provozu (novela zákona o provozu na pozemních komunikacích), které právě metodou chytré horákyně neschválil, ale pustil Senát, se nemůžu zbavit dojmu, že se kapitánům české silniční dopravy stýská po krvavém čtrnáctiletí na našich silnicích a dálnicích 1990-2003, kdy se v rámci nápravy údajných zločinů komunismu zavedla vysoká benevolence k nekázni za volantem a krvavá daň se rychle dostavila. Budu-li srovnávat s oběťmi nehod na silnicích v letech 1985-88, počty mrtvých v důsledku »úrazů způsobených motorovým vozidlem« navíc šly do tisíců. Ne ale jako daň za nápravu komunismu, ale jako daň za zvýšenou neodpovědnost.

1) Je známo, že za volantem jsou nejnebezpečnější mladí řidiči, kteří mají sice hodně energie, ale málo zkušeností kázně a také silný sklon podceňovat nebezpečí mnoha druhů. Umožnění řízení aut sedmnáctiletým, byť pod dozorem dospělých mentorů, je zjevně neodpovědné. Zvláště pak ve společnosti, která pod praporem svobody a demokracie k mnohému hazardu doslova vyzývá. Lze důvodně čekat, že vícero sedmnáctiletých řidičů bude auto řídit i bez mentora a že to sem tam špatně skončí.

2) Povolení zvýšené maximální rychlosti 150 km/hod. na vybraných dálnicích je zjevná podpora hazardu za volantem a výsměch potřebě chránit životní prostředí a stabilitu klimatu. Nepřiměřená rychlost se na počtu dopravních nehod sice podílí nejčastěji jen pětinou, ale na počtu mrtvých při nehodách na pozemních komunikacích plnou polovinou. Tvrzení, že jízda po dálnicích je mnohem bezpečnější, vychází z mechanické statistiky. Nebere v úvahu, že mnoho řidičů vysokých rychlostí, kterých se naučili na dálnicích, využívá i mimo dálnice a celková nehodovost se tak zvyšuje, byť to statistika nevykazuje. Z hlediska emisí a hluku je v silniční dopravě optimální rychlost 80-90 km/hod. při jízdě stabilní rychlostí. Časté zastavování, ale také ježdění nižšími i vyššími rychlosti zvyšuje spotřebu paliva (u elektromobilů elektřiny) a emise skleníkových plynů i toxických škodlivin. Návrh potvrzuje, že ochrana veřejného zdraví, životního prostředí a stability klimatu jsou vedení ministerstva dopravy a většině zákonodárců ukradené. Trapná je výmluva, že se na dálnicích běžně jezdí 150 km/hod. Budeme snad vraždy legalizovat s tím, že se stejně vraždí?

3) Zrušení povinnosti řidičů mít u sebe řidičský průkaz a osvědčení vozidla vychází zřejmě z podivné představy, že je třeba usnadnit nárůst kriminality za volantem. Jiné vysvětlení nemám. Možná k tomu dali podnět piráti v rámci své podivné představy – pod rouškou ochrany osobnosti chtějí vypustit z občanských průkazů pohlaví, datum narození, rodné číslo a adresu trvalého bydliště s tím, že je nahradí jakási šifra, evidovaná v databázi ministerstva vnitra, navíc kdekomu přístupná. Budete pak mít občanský průkaz, kterým se v civilním životě neprokážete, takže se četné podvody usnadní.

Jan Zeman

Související články

4 KOMENTÁŘŮ

  1. Protáhněte si statistiku dále do minula a uvidíte opravdová jatka na silnicích v 70 letech, kdy na rozdíl od let 90 tých či dnes jezdilo na silnicích minimum aut

    • Jenomže tehdy to bylo způsobeno tím, že auta ještě nebyla tak technicky dokonalá a bezpečná. V 90. letech šlo o důsledek novými mocipány pěstované neúcty k zákonům.

  2. Ano, po privatizačním puči se nedodržování zákonů stalo standardem, obzvlášť mezi vrchností, vždyť tak rozkradli republiku. Dopravní předpisy, to byl jen vrchol ledovce.

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy