Přestože přechod na elektromobilitu stále budí mnoho otázek a budoucnost je nejistá, ukončuje BMW v Německu výrobu aut na spalovací motory. Dále se budou vyrábět jen v Rakousku a Velké Británii. Výroba v Německu se zcela přeorientuje na výrobu elektromobilů. Nicméně elektromobily dosud nepředstavují adekvátní náhradu za auta se spalovacími motory. Vnímáme to tedy jako ukvapený výstřel do tmy, kdy Evropa chce jít za každou cenu příkladem, bohužel i za cenu toho, že naše konkurenceschopnost oproti jiným velmocím tímto hluboce klesne a my se jim dobrovolně obětujeme.
Nikdo z nás přeci nechce, aby se nedělalo nic pro lepší životní prostředí. Problém je v tom, že jde o příliš rychlá rozhodnutí nepodložená ekonomickými fakty. U elektromobility nejde zdaleka jen o samotnou výrobu aut, ale především o zajištění infrastruktury v celé Evropě, kterou ale nemáme. Jak dlouho bude trvat ji postavit? A kdo to zaplatí? Pokrok nezastavíme a ani nechceme, ale při aktuálním energetickém mixu je pro nás stále výhodnější provozovat auta na fosilní paliva než na elektřinu. Jde o to, aby zákazníci akceptovali nové výrobky na trhu, aby se nové výrobky staly dostupnými a aby byla jistota v jejich bezpečnosti, toto ale stále nemáme.
Našimi ukvapenými činy, které vycházejí z Green Dealu, neboli zelené dohody, nezachraňujeme životní prostředí, ale přesouváme špinavou výrobu někam jinam z Evropy. My pak vykazujeme nízká čísla, ale globální emise zůstávají vysoké. Uvědomme si, že Evropa produkuje méně než 10 procent produkce skleníkových plynů. Pro koho je tedy takto radikální rozhodnutí výhodné?
Hnutí Přísaha nesouhlasí se zákazem spalovacích motorů v Evropě od roku 2035, jak je v EU plánováno, ani se současnou podobou zelené dohody, pro kterou hlasovala většina našich hlavních představitelů!
Nikola Bartůšek, Přísaha