Když ještě v předminulém volebním období úřadoval na pražském magistrátu coby náměstek primátora pro dopravu Petr Dolínek, říkal jsem, že je to hrůza. Chaotické uzavírání silnic, ulic, nečekané změny tras linek MHD. Ale před komunálními volbami, před pěti lety jsem také říkal, že po Dolínkovi přijdou ještě horší, a to se naplnilo. V nové, čistě pravicové koalici byl náměstek primátora neumětel, jehož jméno si už ani nepamatuji. Chaos pokračoval a dokonce nabral na obrátkách.
A dnes je náměstkem primátora pro dopravu v Praze bývalý primátor, jeden z hlavních Pirátů jménem Hřib. Ten se samozřejmě zabývá všemi možnými věcmi, které nesouvisí s výkonem jeho úřadu. V minulém období se zabýval stavem lidských práv v Číně a podařilo se mu zničit partnerské vztahy mezi Prahou a Pekingem a Šanghají. Mimochodem, o partnerství těchto čínských velkoměst se přitom ucházejí mnohá jiná západní velkoměsta.
Teď bylo vidět náměstka Hřiba s družinou vedoucích Pirátů na průvodu Prague Pride – jinak nic proti účasti na tomto průvodu – s českou vlajkou, která byla, jak to říci slušně, nechutně zkombinována s vlajkou komunity LGBTQ. Prostě absolutní neúcta k symbolům českého státu, ke kterým státní vlajka nepochybně patří.
Snažím se být v současné době, tedy až do konce prázdnin, co nejvíce mimo Prahu ve svém venkovském domě ve Vraném. Dům je v lese, přes den mi dělají společnost dva krásní psi a tu, tam zajedu i do své kanceláře a jinak jsem plně k dispozici online.
V horku, které panuje v těchto dnech, je opravdu nejlepší být v přírodě. Pražští páni radní pod dohledem náměstka pro dopravu mi ovšem trochu zkomplikovali život, respektive dopravní možnosti z Prahy do Vraného. Nestačí jim, že opravují Barrandovský most. Oni začali opravovat také most ve Zbraslavi, který je velmi významný pro dopravní spojení směrem na vnější pražský okruh, po okrajích Prahy a i do centra města.
Je to jeden z nejvýznamnějších pražských mostů. Alespoň takovou zkušenost jsem udělal v roce 2002, když jsme na pražské radnici řešili katastrofální povodně. Takže teď je tam omezený provoz. První den omezeného provozu jsem čekal na zelenou ve směru z Vraného do Zbraslavi 50 minut. Hledal jsem únikovou variantu, kterou kdysi bylo spojení Modřany – Komořany – Cholupice – Dolní Břežany a pak až do Vraného. Velmi pohodlná cesta. Přijel jsem do Komořan a zjistil jsem, že cesta je uzavřena, neboť se opravuje. Pánové z pražské radnice jsou opravdu velmi důslední.
A tak jediná cesta, která mi zbývá, abych se vyhnul děsivým kolonám aut u mostu, je, že pojedu z Vraného okresními cestami přes Dolní Břežany na vnější okruh a pak do centra. Ale ouha, v úterý (15. 8.), když jsem tuto cestu zvolil, byla na vnějším okruhu nehoda, a tudíž tam byla dopravní zácpa. Tak jsem musel uhnout na jinou silnici, pokud jsem chtěl přijet relativně včas na pracovní schůzku (přijel jsem jen o 15 minut později), musel jsem jet přes Písnici, Modřany, kde je celá řada dopravních omezení a rekonstrukcí ulic, takže tato čtvrť představuje jakýsi téměř neprůjezdný labyrint.
No prostě pánové z městské rady v čele s náměstkem Hřibem dokázali zprznit pražskou dopravu na celém jihu hlavního města Prahy. Jestli je tomu tak i v ostatních částech Prahy, to úplně nevím, ale obávám se, že je to zhruba stejné.
A dnes, když jsem byl krátce ve své kanceláři, jel jsem přes Letnou do tunelu Blanka a dál směrem na jih města a tedy do svého venkovského domu. Od vjezdu do tunelu na Letné byla kolona aut, a to není nyní v Praze žádná velká frekvence aut, až do půli stadionu Sparty. Kdybych tam čekal, tak bych tam stál ještě teď. Udělal jsem obchvatný manévr, jel jsem o křižovatku dál, otočil jsem auto do protisměru a najížděl jsem do tunelu. Byl jsem první v řadě, takže jsem jel prakticky hned. A díval jsem se na nebožáky, kteří stojí v koloně až ke Spartě a říkal jsem si, kde jsou ti hlupáci, kteří za tohle mohou.
Pražští radní a také lidé z odboru dopravy by se občas přes den měli projet po městě, aby se seznámili s tím, jaká je na pražských ulicích a silnicích situace. Bez konkrétní znalosti pak dělají rozhodnutí, která vlastně jen stupňují jejich přehmaty v oblasti technických prací, kdy pro ně není problém omezit výrazně provoz dvou souběžných významných komunikací (viz Zbraslavský a Barrandovský most) a další alotria. Prostě život řidičů je v Praze momentálně velmi obtížný.
No, a pokud jde o chodce, tak je to něco podobného. Po chodnících se prohánějí koloběžkáři a lidé na kolech. Často cizí státní příslušníci, takže, když vás srazí, tak se odškodnění nedovoláte.
Zkrátka, pražská městská rada prostě na běžné problémy města z vysoka kašle. Je to opravdu smutné. V čem jsou přínosní, netuším.
Jiří Paroubek
Situace je špatná i v dalších částech Prahy. Bydlím v okrajové části Prahy, přes obec se valí veškerá doprava z bez koncepce od začátku 90. let stále více a více zastavovaného pražského okolí. Do cesty se jí staví nesesynchronizované semafory, křižovatky s nevyřešeným odbočováním vlevo, přes tyto výpadovky jsou navíc stále zavřené závory na nesmyslně vedených železničních tratích, po kterých soukromé vlaky vozí mimo dopravní špičky po celý den i v noci v několikaminutových intervalech pouze vzduch. Místo prodloužení metra se vymýšlí projekty na samé kraviny.
Co se veřejné dopravy týká, je to stejná hrůza. Nesmysl zvaný PID pro nás znamená, že ve špičkách pravidelně přijíždí zpožděné napěchované autobusy, některé jsou vhodné pro meziměstskou dopravu, ale nevhodné pro městskou dopravu.
Vláda nám prodloužuje věk odchodu do důchodu, ale nikdo se už nezabývá faktem, že tím narůstá počet cestujících do zaměstnání a ze zaměstnání, tj. ve špičkách. A že jde o lidi, kteří by už vzhledem ke svému věku měli mít možnost se do zaměstnání dopravovat civilizovaným způsobem. Protože po šedesátce už mnozí nevydrží celou cestu do zaměstnání MHD stát na jedné noze a ještě k tomu cizí, jako „za mlada“.
Ať si Pražáci v Praze třeba šlapou po hlavách. V Praze je dostatek tramvají, autobusů a metro, tak na co si Pražáci stěžují? Že jsou líní udělat krok a všude jedou autem?