Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku přišla loni Škoda Auto o téměř 700 milionů eur, tedy zhruba 17 miliard korun. Automobilka ukončila aktivity na ruském trhu po invazi Ruska na Ukrajinu a v současnosti jedná o jejich prodeji. Jednání jsou v závěrečné fázi. Provozní zisk automobilky se loni snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard Kč. Uvedli to zástupci Škody na výroční tiskové konferenci.
Podle předsedy představenstva Klause Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku, a protože není šance na brzké obnovení výroby a prodeje, rozhodla se ruská aktiva prodat. »Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany,« dodal.
Škoda v Rusku vyráběla v závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu. V roce 2021 bylo pro značku Rusko druhým největším trhem, na který dodala 90 400 vozů. Loni to bylo 18 300 aut.
Daří se, daří… Co myslíte – jak dlouho ještě bude trvat, až značka ŠKODA zmizí z automobilového trhu úplně? Ono totiž od samotného začátku prodeje německému Volkswagenu o nic jiného nejde. Pochopitelně ji nešlo pohřbít hned v 90. letech, toho se tehdy nikdo neodvážil. Přece jen mladoboleslavská Škodovka byla tradice a tehdy by rychlá likvidace vyvolala silný odpor. Žilo totiž ještě mnoho těch, kteří s touhle fabrikou spojovali po generace celé své pracovní a konce konců i osobní, rodinné životy. Šli na to oklikou. Výrobu označili za technicky a technologicky zastaralou, nekonkurenceschopnou a veřejnosti vnutili názor, že bez zahraničního kapitálu by tak či tak zanikla. Na druhou stranu vyždímali z tradice značky, co se dalo – ovšem pro VW byly vždy hlavní prioritou jeho modely – zejména Volkswagen a Audi. Škoda tou prioritou nikdy nebyla.
Nehledě k tomu, že VW své vozy do Ruska i dnes dál dováží (kromě Škodovek, samozřejmě), a sice ze svých výrobních závodů v Číně.
Když jsem dával dohromady tento komentář, aktualne.cz mě oslovilo titulkem z dubna 2021: Před 30 lety Volkswagen koupil Škodu. Zastaralá automobilka se změnila v bestseller. Dále jsem se dozvěděl, že… »Před 30 lety byl formálně dokončen možná nejzdařilejší projekt české privatizace. 16. dubna 1991 se mladoboleslavská Škoda stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen. Němci nejprve získali 31 procent akcií, postupně ale automobilku s okřídleným šípem ve znaku ovládli celou.« A také, že… »Privatizace Škody byla pro český automobilový průmysl a celou ekonomiku stěžejní.«
Po celou dobu se Volkswagen choval ke Škodovce asi tak, jako rodiče k adoptovanému dítěti, které si pořídili ke svým dvěma vlastním jen kvůli vyšším sociálním dávkám. Bez jakékoli citové vazby k němu, bez zájmu o jakýkoli jeho další rozvoj.
Bestseller se změnil v horor. Lépe řečeno – bestseller byl bestsellerem jedině pro VW, pro Škodovku to byl čistý horor od samého počátku, kdy byla privatizována, resp. darována německému koncernu. Nad tímto nejzdařilejším projektem české privatizace si příští generace, budou-li aspoň trochu soudné, nevěřícně ukroutí hlavy…
Robert Fish
Tak jako zmizel Chemopetrol, zmizela Benzina, zmizí i Škoda.
Nedivím se, že se ten hlupák Robert Fish pod svoje bláboly stydí podepsat. Moc dobře ví, proč tak dělá. Tvrzení, že Škoda auto je v rámci koncernu VW od začátku privatizace v roce 1991 určena k likvidaci, je jen těžko uvěřitelnou lží. Stačí si zopakovat základní fakta, která autor z pochopitelných důvodů zamlčuje:
1. Jestliže v roce se ve ŠA vyrobilo 170 tisíc aut, v roce 2019 to bylo v českých závodech 900 tisíc.
2. Podle tržeb je ŠA největší firma v ČR, která zaměstnává desetisíce vysoce nadprůměrně placených pracovníků a platí největší daně.
Jen úplný technický analfabet může říci, že v dnešním světě technických inovací, jimiž jsou dnešní auta prošpikována, může přežít mainstreamová automobilka, která nevyrábí minimálně vyšší jednotky miliónů aut ročně. Jen tak se mohou zaplatit obrovské náklady na vývoj společných podvozkových platforem, motorů, ekektroniky, sofware atd, které se i proto sdílí v rámci celého koncernu.
Nejen proto byla privatizace v rámci VW darem z nebe.
Brázda, ty víš taky úplně všechno jako tvůj generál-prezident, ten Děd Vševěd, jako ty Brázda. Pohov! Volno! Zpívat!