Zaměstnanci chtějí větší flexibilitu, individuální volbu a pohodu

Společnost ManpowerGroup Česká republika dnes zveřejnila výsledky svého nejnovějšího průzkumu, kde se zeptali 5000 zaměstnanců a uchazečů o zaměstnání na to, co chtějí a potřebují, aby byli v práci spokojeni. Celkem 82 procent dotázaných si přeje čtyři pracovní dny v týdnu – 64 % se zhuštěnou pracovní dobou, větším úsilím a celou mzdou, 18 % i za nižší mzdu, aby dosáhlo lepší životní rovnováhy.

»Svět práce se nevratně změnil. Otřesy způsobené pandemií a demografické změny přiměly zaměstnance změnit způsob práce a přehodnotit své priority. Přiměřená mzda a stabilita se stávají samozřejmými předpoklady. Pracovníci však očekávají od pracovního života a zaměstnavatele víc,« uvedla generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika a prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb Jaroslava Rezlerová.

Hybridní a vzdálená práce otevřela cestu mnoha zaměstnancům k větší flexibilitě. Z průzkumu vyplývá, že téměř všichni zaměstnanci (93 %) považují flexibilitu za důležitou. Význam pojmu flexibilita se však liší – 45 % zaměstnanců si chce samo zvolit začátek a konec pracovní doby, 35 % zaměstnanců si chce určovat, odkud budou pracovat na základě svých denních potřeb (práce/doma). Zmiňovaných 18 % je ochotno mít nižší mzdu, aby mohli pracovat čtyři dny v týdnu, a dosáhnout tak lepší rovnováhy mezi prací a osobním životem.

»Pandemie koronaviru a přijatá protipandemická opatření zanechala na pracovním trhu své stopy, a to v podobě požadavku flexibility. Její podoba však není pro všechny univerzální. Zaměstnanci chtějí větší možnost volby, samostatnost a ohled na jejich well-being. Jsme svědky největšího nedostatku talentů za posledních 16 let, což dává prostor požadavkům zaměstnanců téměř na všech úrovních a v každém odvětví. Zaměstnavatelům nezbývá nic jiného než jim věnovat pozornost. Výzvou pro manažery bude naslouchat, přizpůsobit se a přemýšlet jinak o tom, jak k nim přistupovat a naplňovat je,« dodala Rezlerová.

Přepisování pravidel vedení

Podle průzkumu je pro prosperitu firmy důležitá důvěra uvnitř její organizace. Důvěru v kolegy považuje za nejdůležitější 79 % zaměstnanců, zatímco důvěru ve vedoucí pracovníky hodnotily nejvýše více než dvě třetiny zaměstnanců (71 %). Cítit motivaci pro svou práci potřebuje 75 % zaměstnanců a pro 74 % je zase důležité mít nadřízeného, který je podporuje. Lidé navíc chtějí pracovat pro společnosti, které sdílejí jejich hodnoty a přesvědčení, přičemž 70 % z nich chce znát smysl své každodenní práce. Zanedbatelný není ani společenský přínos, který pro svou práci potřebuje 64 % zaměstnanců. Výsledky také poukazují na měnící se roli vedoucích pracovníků, neboť stále důležitější se stávají důvěra a sdílené hodnoty.

»Turbulentní doba posledních dvou let nás donutila zamyslet se nad tím, čeho si skutečně vážíme, a dostali jsme příležitost, která se naskytne jednou za generaci, a to přehodnotit způsob, jakým pracujeme a žijeme. Očekávání zaměstnanců se velmi změnilo a tento trend urychlila pandemie. Lidé očekávají od života a od práce více. Hlavním benefitem pro zaměstnance jsou nyní věci, které si firma za peníze nekoupí, ale pro zaměstnance mají obrovskou hodnotu. Je to firemní kultura, přístup k zaměstnancům, smysl firmy a jejich pracovní role a vyvážení soukromého a pracovního života, s čímž je spojena možnost individuální volby. Zaměstnavatelé, kteří jsou připraveni se zastavit, naslouchat a přijmout opatření, aby přilákali, rozvíjeli a udrželi si talentované zaměstnance, získají na nejkonkurenčnějším pracovním trhu v dějinách výhodu,« doplnila Rezlerová.

Vstříc rodinám

Po zkušenosti s kolizí pracovního, školního a rodinného života v posledních dvou letech rodiče přehodnotili své životy a priority a žádají více: pro 75 % rodičů je v práci důležitý jejich kariérní rozvoj a žádají příležitosti učit se nové dovednosti – ať už v práci (73 %), či mimo ni (26 %). Podpora firem v oblasti fyzického zdraví je u rodičů taktéž velmi žádaná: 56 % si přeje více příležitostí pro fyzickou aktivitu a 54 % chce mít v práci nabídku zdravé stravy. Podporu zaměstnavatele při péči o děti vyžaduje 55 %, o starší příbuzné pak 52 % rodičů.

Boj proti vyhoření, posilování duševní kondice

Díky pandemii se do popředí zájmu veřejnosti i firem dostalo duševní zdraví. Zaměstnanci nyní chtějí odpovědnost za něj sdílet se zaměstnavateli. Míra stresu se od vrcholu pandemie snížila (ze 42 % na 38 %), ale stále je vyšší než před březnem 2020 (32 %). Otázky duševního zdraví by na pracovišti měly přestat být tabu. Zaměstnavatelé budou stále častěji vyzýváni k tomu, aby se zabývali problematikou vyhoření, budovali odolnost a zvyšovali duševní kondici svých pracovníků.

Optimismus na trhu práce klesá

V rámci průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro čtvrté čtvrtletí 2022 byla všem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 510 zaměstnavatelů v ČR položena otázka: »Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti v následujícím čtvrtletí do konce prosince 2022 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?«

Zaměstnavatelé v ČR hlásí pro čtvrté čtvrtletí 2022 pokles náborového optimismu s Čistým indexem trhu práce 11 procentních bodů. 33 % zaměstnavatelů plánuje do konce roku nabírat, 22 % propouštět, 41 % nebude dělat žádné změny a 4 % zatím neví. Podobně jako v dalších zemích regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika) i zde se očekává zpomalení růstu trhu práce ve srovnání s předchozím čtvrtletím. Předpověď pro Českou republiku poklesla o 10 procentních bodů oproti minulému čtvrtletí, avšak v meziročním srovnání je o 1 procentní bod vyšší. V globálním hodnocení se Česká republika umístila na 32. místě z 41 hodnocených zemí.

»Optimismus na trhu práce klesá, nicméně do konce roku plánuje více firem nabírat než propouštět. Oproti minulému čtvrtletí klesl počet optimistických firem z 38 na 33 % a vzrostl počet pesimistických firem ze 17 na 22 %. Výhled se nejvíce zhoršil ve velkých firmách nad 250 zaměstnanců a nejvíce plánují zaměstnavatelé nabírat v pražském regionu. Na jedné straně část firem zvyšuje svoji aktivitu v souvislosti s odezníváním problému spojeným s pandemií Covid-19, na straně druhé pozorujeme rostoucí problémy především u energeticky náročných provozů,« řekl manažer náboru a marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát.

Mají české firmy svoji ESG strategii?

»Zkratka ESG znamená Environmental, Social, and Governance a je modernizovaným pojetím dekády používaného označení CSR (Corporate Social Responsibility). Jedná se o přihlášení se organizací k jejich Společenské odpovědnosti, ekologické udržitelnosti a odpovědným zásadám řízení. Pojem ESG odkazuje na závazek firmy pozitivně přispívat k rozvoji společnosti a ochraně životního prostředí a zajistit, že svou obchodní činnost provádí odpovědně, eticky a udržitelně,« vysvětlil Halbrštát a vysvětlil, proč se na to jako personální společnost, a právě teď ptají: »Pandemie Covid-19 zrychlila celou řadu trendů na trhu práce, přispěla ke změně preferencí zaměstnanců a proměnila vztah zaměstnanců a zaměstnavatelů. V poslední studii jsme popisovali celosvětový trend Great Realisation, který ukazuje, že zaměstnanci očekávají od zaměstnanců mnohem více než v minulosti. Lidé hledají flexibilitu, více duševní pohody, smysl práce a odpovědné zaměstnavatele. A proto odpovědnost zaměstnavatele vůči svému okolí významně ovlivňuje jeho schopnost najmout nejlepší talenty na trhu. V rámci průzkumu ManpowerGroup index trhu práce jsme se zaměstnavatelů zeptali, na jaké oblasti ESG se soustředí a co je jejich hlavním cílem.«

Více než polovina českých firem již pracuje s ESG

Více než polovina českých firem již aktivně pracuje s ESG strategiemi a jejich priority úzce souvisí s podstatou jejich fungování: 35 % firem se rozhodlo zaměřit se na sociální oblast (především neziskový sektor, obchod, logistika a IT), 34 % se zaměřují na životní prostředí (a to hlavně společnosti z primárního sektoru a stavebnictví), a 12 % firem říká, že se zaměří na odpovědné zásady řízení (kde dominuje sektor financí, bankovnictví, pojišťovnictví a realit). Pouze 10 % českých firem uvádí, že ESG strategii nemají.

Důvody, které firmy vedly k zavedení ESG se liší: 40 % firem říká, že je jedním z důvodů tlak na snížení nákladů; 39 % firem přiznává, že si tím snaží posílit reputaci. Jako konkurenční výhodu zavádí ESG 27 % firem, 26 % firem se snaží naplnit očekávání investorů; 23 % firem uvádí, že důvodem zavedení je naplnění hodnot organizace; 36 % společností teprve plánuje identifikovat svoje ESG cíle a strategie, 21 % si tyto cíle a strategie již stanovilo a 10 % je zahrnuje i do svého výročního reportingu.

(zmk)

GRAFIKA – ManpowerGroup

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy