Výstavba dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) nese několik rizik. Odhalila je prověrka Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Kontroloři konstatovali, že výstavba tzv. strakonické dálnice možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá. Ministerstvo dopravy se závěrem NKÚ nesouhlasí, výhodnost modelu financování formou PPP nelze podle něj v žádném případě zpochybnit.
Kontroloři NKÚ zkoumali, jak ministerstvo dopravy (MD) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v letech 2013 až 2023 využívaly peněžní prostředky státu určené na přípravu, výstavbu a provozování dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem (tzv. strakonické dálnice) formou PPP. U tohoto typu projektu výstavbu dálnice, provoz a údržbu zajišťuje a financuje soukromá firma, stát jí následně po určitou dobu platí smluvní odměnu, takzvanou platbu za dostupnost. Dokončení pěti nových úseků dálnice D4 v délce téměř 32 km, včetně opravy 17 km čtyř stávajících úseků, je plánováno nejpozději na závěr roku 2024. Stát má zhotoviteli platit za dostupnost následujících 25 let, tedy až do roku 2049. Po uplynutí smluvního vztahu přejdou provoz i údržba pod stát.
Kontrola odhalila několik rizik. Především kontroloři upozornili, že ačkoliv v roce 2020, tedy v době vyhodnocování výhodnosti PPP, provozovalo a udržovalo ministerstvo dopravy, respektive ŘSD, 1276 km dálnic, nebylo schopno stanovit výdaje na provoz, obnovu a údržbu těchto komunikací. Tyto údaje jsou přitom pro stanovení výhodnosti projektu PPP nezbytné. Nakonec je odhadl poradce projektu, avšak převážně na základě svých zkušeností ze zahraničí. Podle něj je projekt PPP dálnice D4 o 25 procent výhodnější oproti výstavbě klasickým způsobem. Podle kontrolorů ale právě na kvalitě vstupních údajů závisí celý výpočet, a i menší změna ve vstupních údajích má podle nich na výhodnost projektu významný vliv.
Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že v dané době byly k dispozici pro porovnání pouze zahraniční zkušenosti a v rámci ekonomických hodnocení modelované výdaje na budoucí dlouhodobou údržbu aktiv na straně ŘSD při zohlednění celkových ročních cash flow směřujících do oprav a údržby na straně ŘSD.
Stát zaplatí o 4,2 mld. více
Kontroloři dále uvedli, že při zohlednění inflace v letech 2020 až 2022 a predikce ČNB a Evropské centrální banky do roku 2049 bude Poslaneckou sněmovnou schválená platba za dostupnost ve výši 29,5 miliardy korun nedostatečná a k jejímu dosažení dojde před rokem 2049. »Podle výpočtů kontrolorů, kteří inflaci z let 2020 až 2022 a zmíněné predikce započítali, bude platba státu za dostupnost o 4,2 miliardy vyšší a dosáhne cca 33,7 mld. Kč,« uvedl NKÚ. V této souvislosti připomíná, že celý závazek projektu PPP představuje pro stát kvazimandatorní výdaj, který bude muset až do roku 2049 financovat.
»Výpočty NKÚ jsou pouze přepočtem dle aktuální predikce inflace. Předmětem inflační doložky je navíc pouze 25 % platby za dostupnost. Celková výše úhrady je složena z CZK/EUR, takže záleží i na vývoji směnného kurzu,« reagoval resort. Výpočet NKÚ podle ministerstva mimo jiné také nezohledňuje srážky za nedostupnost dálnice, které lze podle něj v určité míře očekávat. Nepředpokládá tak, že by reálný vývoj plateb za dostupnost měl překročit rámec schválený poslanci.
»Už nyní lze konstatovat, že mimo jiné díky přenosu rizika inflace během výstavby na koncesionáře, respektive zhotovitele a zasmluvnění financování s fixní úrokovou sazbou na celou dobu trvání projektu za výrazně nižších sazeb, než jaké jsou na trhu dostupné dnes, a to i pro financování státu ve formě dluhopisů, nelze výhodnost modelu financování formou PPP při výstavbě D4 v žádném případě zpochybnit,« tvrdí ministerstvo.
(jad)