Po dvou letech covidových restrikcí a nucených home office, kdy bylo žádoucí se kolegům co nejvíce vyhýbat, se většina lidí těší, že se konečně se spolupracovníky potkají na vánočním večírku. A zdá se, že navzdory extrémně drahým energiím a vysoké inflaci se jim jejich přání splní. Více než 80 procent firem totiž firemní večírky v prosinci pořádat bude. Podobný postoj mají zaměstnavatelé k vánočním či novoročním dárkům, zaměstnance plánuje obdarovávat 86 % z nich.
Vyplývá to z průzkumu, který pro Sodexo Benefity zpracovala v listopadu agentura Ipsos na vzorku 125 zaměstnavatelů. »Je to celkem pochopitelné, není možné pořád věci odkládat až na někdy. Myslím, že dříve nebo později se stejně budeme muset všichni smířit s tím, že to, co se nyní děje, je dost možná nový normál. Člověk je tvor společenský a interakce s jinými lidmi potřebuje. Většina firem si navíc teambuildingové akce a různé eventy musela v časech epidemie opakovaně odepřít, takže potřeba sejít se je o to větší,« říká HR ředitelka společnosti Sodexo Benefity Martina Machová.
Večírky se budou konat především v malých a středně velkých firmách – plánují je více než tři čtvrtiny společností do dvě stě padesáti zaměstnanců.
Z 20 % firem, které letos předvánoční setkání zaměstnanců nepořádají, 31 % uvádí, že si ho letos nemohou z finančních důvodů dovolit, a dalších 37 %, že ho od covidu nepořádají vůbec. Při plánování večírku počítá necelá polovina firem s vyššími výdaji. Třetina (34 %) navyšuje rozpočet o inflaci, aby byla akce stejně kvalitní jako v minulosti, ale jen 8 % plánuje utratit výrazně více. Nadpoloviční většina firem ale rozpočet navyšovat nehodlá, nebo ho dokonce sníží.
Nejčastější jsou hmotné dárky
Podobný postoj mají zaměstnavatelé k vánočním či novoročním dárkům, zaměstnance plánuje obdarovávat 86 % z nich. Ovšem 23 % z nich hodlá dárek dát pouze některým jako odměnu, například za mimořádné pracovní výkony. Zároveň platí, že štědřejší jsou menší firmy do 100 zaměstnanců. Mezi firmami s více než 500 zaměstnanci dává dárky plošně jen 10 % z nich a mezi firmami nad 1000 zaměstnanců dokonce jen necelá 3 %.
Většina společností přitom počítá s výdaji do 500 Kč (26 %) či do 1000 Kč (24 %). »Velikost firmy v tomto případě nehraje roli. Jde spíše o to, zda si společnost může nebo nemůže dovolit své lidi odměnit. HR rozpočty jsou nyní poměrně napnuté, a tak často na dárky prostě tolik financí nezbývá,« říká Machová.
A jakou formu dárky zpravidla mají? Nejčastěji se jedná o hmotné dárky (56 %), ale oblíbené jsou dárkové poukazy (29 %), finanční odměna (23 %) a benefity pro volný čas (21 %).
Více informací na www.sodexo.cz
(zmk)
Také „vypínám“-když mám „vysoký tarif“…