Stávka na britských železnicích, největší za posledních 30 let, dnes pokračuje. Včerejší jednání zaměstnavatelů a svazu britských železničních, námořních a dopravních odborů (RMT) selhalo. Odbory z neúspěchu viní ministra dopravy Granta Shappse, rozhovory podle nich zkrachovaly kvůli němu. Podle Shappse je to lež a vinu za omezený provoz nesou jen odbory, píše web stanice BBC.
Desetitisíce železničářů protestují za zachování pracovních míst, lepší pracovní podmínky i vyšší mzdy, konkrétně o sedm procent, které by odrážely zvýšené životní náklady.
Zaměstnavatelé nabídli odborům v pondělí maximálně tři procenta navíc. Na včerejším jednání žádná nová nabídka nezazněla. Podle společnosti National Rail, která spravuje většinu železniční sítě v Británii, byla pozice odborů ještě tvrdší, píše BBC.
Generální tajemník RMT Mick Lynch řekl, že ministr dopravy Shapps »zničil vyjednávání tím, že nepovolil (společnosti) Network Rail, aby stáhla své varování o možném propuštění až 2900 členů odborů«.
Při včerejších interpelacích kritizoval opoziční lídr Keir Starmer premiéra Borise Johnsona, že pro zastavení stávek »nehnul ani prstem«. »Premiér ani jeho ministr dopravy se neúčastnili ani jednoho jednání, nevedli ani jednu konverzaci,« prohlásil Starmer.
Shapps v úterý poslancům řekl, že vláda už nemůže železničním odborům tolerovat způsob, jakým využívají své právo na stávku »bez ohledu na to, jak naruší práva ostatních«.
Dnes a v sobotu má na trať stejně jako v úterý vyjet pouhá zhruba pětina standardních spojů. Narušení železniční dopravy způsobuje dopravní komplikace i na silnicích.
Pokud se podaří docílit dohody mezi odbory a zaměstnavateli do 48 hodin před začátkem posledního stávkového dne, sobotní protest by mohl být odvolán.
Oddělenou stávku v úterý uspořádali i zaměstnanci londýnského metra ze společnosti Transport for London (TfL), kteří stejně jako železničáři čelí vládním škrtům.
(ici, čtk)