Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z Německa a východní Evropy do jiných zemí. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na vyjádření zástupců podniku. Upozornila, že koncern Volkswagen má továrny v Německu, České republice a na Slovensku, tedy v zemích, které patří v Evropě k nejzávislejším na ruském plynu.
Mluvčí Volkswagenu podle agentury Bloomberg uvedl, že z přesunu výroby by mohla těžit jihozápadní Evropa, nebo pobřežní části severní Evropy, kde je lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu (LNG). Volkswagen již vyrábí automobily v Portugalsku, Španělsku a Belgii, tedy v zemích, které disponují LNG terminály.
Koncern Volkswagen rovněž vyjádřil obavy z dopadů vysokých cen plynu na dodavatele automobilových součástek. »Politici musejí omezit nynější nekontrolovanou explozi cen plynu a elektřiny,« uvedl Thomas Steg, který má v koncernu na starosti vnější vztahy. »Jinak budou mít v dodavatelském řetězci problémy zejména malé a střední podniky s vysokou spotřebou energie a budou muset omezovat či zastavovat výrobu,« dodal.
Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Evropská unie přijala sérii protiruských sankcí. Rusko dodávky do EU omezuje, což zdůvodňuje technickými problémy způsobenými sankcemi.
Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Jeho součástí je rovněž automobilka Škoda Auto. Ta má v Česku tři závody, vyrábí ale také na Slovensku, v Číně a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.
(ici, čtk)
Tohle je obrovský průšvih pro zaměstnanost lidi v regionu a pro celou ceskou ekonomiku. Bez škodovky bude naše zadlužení ještě větší. Bojím se nejhoršího.
Už je to tady. A to už před pár lety šéfové VW koketovali s přesunem výroby Superbu a dalších dražších modelů Škodovek do Turecka nebo Bulharska. U nás měla zůstat jen výroba Fabie. V rámci dobrých vztahů Německa s ČR to ale tehdy nebylo politický průchodné. Teď mají Němci už vážný důvod, drahý plyn.