Válečné drama Na západní frontě klid z produkce Netflix, které se z velké části natáčelo v České republice, bodovalo na cenách Britské filmové akademie. Ze čtrnácti nominací proměnilo sedm a stalo se tak nejúspěšnějším snímkem. Sošku s divadelní maskou mimo jiné získal tým zvukařů, mezi kterými byl i Čech Viktor Prášil. ČR je tak opět víc vidět v zahraničí, což pomůže i cestovnímu ruchu. Turismus spojený s natáčením velmi dobře funguje. Mimo jiné znamená příjmy veřejných rozpočtů i filmového průmyslu.
Turisté, kteří cestují za filmem, bývají dvojího druhu. Každý čeká něco trochu jiného. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemi, oblast či město a chce je poznat na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby, a i při zvýšením cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší. Za Filmového turistu s velkým F se dá označit druhý typ člověka. Fanoušek audiovizuálního díla, který chce vidět lokace, tedy přímo místo natáčení jeho »srdcovky«. Tzv. film-induced tourism se objevuje i v ČR, obecně tito lidé cestují především za fantasy filmy či čarodějnickými ságami.
»V České republice se toho natáčí docela hodně. Zahraniční produkce nás mají rádi. Finančně se jim tuzemští herci a lokace vyplácejí a nadšenost tuzemských fanoušků nebývá takovou pro herce ohrožující posedlostí jako v jiných koutech světa. A i když kvůli pandemii covidu-19 objem peněz, které filmaři v ČR utratili, klesl zhruba o pětinu, jen loni v prvním pololetí se v ČR natáčelo jako o život. Třeba druhá řada rozsáhlého seriálu Nadace, film Vyproštění s Chrisem Hemsworthem, nebo tradiční produktové spoty americké společnosti Apple. A také včera Britskou akademií filmového a televizního umění oceněná adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid. Protože místo natáčení a cestovní ruch jsou spojené skvěle fungující nádoby, CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy bývají partnerem audiovizuálních projektů,« říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.
Natáčení znamená příjmy pro filmový průmysl i pro ty, kdo štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo šijí, tedy pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto oblastí putuje až 60 % příjmů z filmování. Pro ČR tak nejen z ekonomického pohledu bylo přínosem zde natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie Letopisů Narnie, akční Mission: Impossible, oscarový snímek Edith Piaf aj.
»Film láká k cestování po celém světě. Jezdí tak nejen zahraniční turisté k nám, ale také platí, že se obyvatelé ČR vydávají objevovat cizí země, které viděli ve filmu či v televizi. Z našeho průzkumu mimo jiné vyplynulo, že až 44 % Čechů už vyjelo na výlet nebo dovolenou právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil,« dodal vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Filmování u nás nezastavila ani pandemie covidu-19. V Praze tak vznikl třeba fantasy seriál Carnival Row s Orlandem Bloomem a Carou Delevingne, Amazon zde nechal víc než tři miliardy korun. V ČR se natáčel také akční thriller s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem The Gray Man, který se s náklady 200 milionů dolarů stal jedním z nejdražších počinů Netflixu. Velmi dobrou službu udělalo i natáčení filmu Glass Onion s Danielem Craigem ve Sklárně Pačinek. Křišťálový chrám, zahradu a huť, které ve snímku hrají zásadní roli, a další jedinečné české sklo bylo možné tento víkend vidět také v reportáži ve francouzské TF1. S natáčením rovněž pomáhal CzechTourism.
»Film hraje významnou roli v marketingu a v podpoře zájmu o jednotlivé země. Podle aktuálně dostupných informací se jen v roce 2021 v ČR natáčelo víc než 20 zahraničích filmů a štáby u nás utratily víc než 12 miliard korun. Filmaře z celého světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky, milé zacházení a skvělé profesionály v oboru, které si zahraniční produkce najímá. Vše je otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu a všemi směry skloňované udržitelnosti. Moudří vědí, že pokud bude platit: ‚A přece se točí!‘, pomůže to všem,« doplnila ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.
Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism si je potenciálu médií vědoma. Proto třeba spolupracovala při natáčení nejsledovanějšího nizozemského TV pořadu Wie is de Mol?. »Desetidílná soutěž zajistila ČR mimořádnou vizibilitu v Nizozemsku nejen prostřednictvím televizí a on-line stream vysílání, ale také díky propagaci napříč většinou nizozemských médií. I díky tomu se nizozemští turisté v roce 2021 umístili na 4. místě v žebříčku zahraničních návštěvníků v ČR. Sledovanost každého dílu byla 4 000 000 diváků, hodnota AVE mediálních výstupů zahraničního zastoupení CzechTourismu pro Benelux 90 000 000 Kč. A hodnota celkového mediálního zásahu (talkshow, influenceři, fanouškovské skupiny na sociálních sítích apod)? Desítky miliónů EUR,« uzavřel ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
(zmk)