Suchej únor maluje ČR na střízlivo

Nepít je umění! S tímto heslem startuje 11. ročník tradiční zdravotně osvětové kampaně Suchej únor, která pomáhá široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Důvodem je nadměrná spotřeba alkoholu v ČR. Rizikově u nás pije více než 1 000 000 lidí. Loni se podle průzkumů zúčastnilo Sucháče přes 13,5 % dospělé populace. Ročník 2023 rámuje téma střízlivého posouvání hranic skrze autentickou tvorbu a kreativitu. Nepij a tvoř!

Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci »Sucháče« se mohou tradičně registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz.

»Letos si můžete zasušit víc, než kdy dřív. Máme pro účastníky připravené tematické oSušky s unikátní autorskou kresbou. Všechny registrované účastníky také opět provedeme celým Sucháčem od začátku až do konce. Koupí artové oSušky podpoříte naši dlouhodobou činnost na poli osvěty, vzdělávání a prevence rizikového chování,« vysvětluje za organizátory Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která kampaň pořádá.

Letošní Suchý téma – Nepít je umění

»Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou. To všechno se dá říct taky o umění: z dálky možná žádná velká práce, ale ve chvíli, kdy člověk sám čelí prázdnému plátnu, světlu na jevišti nebo bílé stránce, chápe hodnotu díla úplně jinak. V Sucháči si myslíme, že svoje umění může objevit každý – hledá-li mimo vlastní hranice všednosti a komfortu,« popisuje letošní téma Freimann.

Lidé se mohou zapojit tak, že předvedou pro Sucháč 2023 svoje umění! Mohou se držet svého talentu nebo zkusit něco úplně nového. Dílo pak natočit, vyfotit, nahrát, napsat, namalovat, vysochat, ale hlavně sdílet! A to s hashtagy #nepitjeumeni a #suchejunor. Téma doprovází také grafika od slovenské výtvarnice Báry Kmecové, která se promítne do všech výstupů kampaně, včetně unikátní oSušky pro kvalitní sušbu, kterou je možné pořídit v rámci registrace na stránkách www.suchejunor.cz. Grafiku kampaně ztvárnil Lukáš Bartoň.

Opět nebude chybět ani Test nezávislosti, který slouží i pro měření dopadu kampaně a vyplnilo ho již přes 30 000 lidí, úspěšná skupina na Facebooku pro sdílení zážitků a řada online i offline materiálů pro potěchu i osvětu, včetně tematických článků, plakátů, nebo příspěvků na sociální sítě.

Vztah alkoholu a umění je hojně diskutovaným tématem

Že alkohol tvůrčí duši spíš ubírá na potenciálu, popisuje Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ): »Je alkohol inspirující múzou uvolňující imaginaci a tvůrčí fantazii, nebo destruujícím démonem ničícím tvůrčí potenciál i rodinné a sociální vztahy umělce? Vzpomínám na knihu Toma Dardise o alkoholu v životě a tvorbě čtyř velkých amerických spisovatelů, Faulknera, Fitzgeralda, Hemingwaye a O’Neilla. Na počátku jejich tvůrčí dráhy byl alkohol vnímán jako benefit stimulující jejich uměleckou produktivitu, postupně však vedl nejen k erozi jejich talentu, ale i k vážným duševním poruchám. Výjimkou ze jmenované čtveřice byl jen O’Neill, který v 38 letech přestal pít a poté napsal své nejslavnější hry. I u nás máme mnoho vynikajících umělců, kteří by mohli vypovídat (a někteří i vypověděli) o tom, co jim alkohol dal a vzal. Těším se, že nás snad něco z toho obohatí v letošním ročníku Sucháče.«

Podobně hovoří i Petr Popov, primář Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze a předseda Sekce pro alkohol a jiné toxikománie Psychiatrické společnosti ČLS JEP: »Mezi lidmi s tvůrčím nadáním a lidmi výrazně senzitivními, není výjimečná vysoká pravidelná konzumace alkoholických nápojů. Většina umělců, kteří mají zkušenost s intenzivním pitím, ale potvrzuje, že alkohol, pokud vůbec, na ně působí pozitivně nikoliv ve fázi inspirační a vlastní tvorby, ale spíše jako relaxační prvek. Prostředek, jak se naopak uvolnit, resp. ‚vypnout‘. Pokud se jedná o někoho, kdo má dispozici k nějaké formě duševní poruchy, např. úzkostné, či depresivní poruše, je takové ‚úlevové pití‘ velmi nebezpečné.«

Tvůrčí konání naopak může hrát důležitou roli v léčebném procesu, pokud se někdo na hranu jakékoliv závislosti dostane. »Nejčastěji se využívá arteterapie – kreativní neverbální terapie. Jde o velmi účinný prostředek, jak pracovat s využitím výtvarných technik a procesem tvorby. Tvorba může být pozitivní alternativou k sebedestruktivnímu jednání a ztrátě smyslu života/existence, kterou se závislost na alkoholu často projevuje,« dodává Popov.

Suchej únor u nás i pod Tatrami

Kampaň Suchej únor letos opět frčí i na Slovensku! A to jako Suchý február – www.suchyfebruar.sk. Tentokrát s podporou košického Centra pre liečbu drogových závislostí (CPLDZ Košice). Jeho ředitel Boris Bodnár k zapojení do kampaně Suchý február říká: »Sekcia medicíny závislosti Slovenskej psychiatrickej spoločnosti chce podporiť kampaň Suchý február, pretože máme záujem, aby bežná populácia vzala na vedomie riziká, ktoré vyplývajú z užívania alkoholu v akomkoľvek množstve. Iba necelých 20 % našej populácie neužíva alkohol vôbec. Väčšina populácie teda patrí medzi konzumentov. Konzum alkoholu však nie je samozrejmosť, ktorú by nebolo možné zmeniť a ktorú musíme akceptovať. Preto chceme v rámci tejto kampane podporiť  jednotlivcov aj skupiny v tom, aby zmenili konzum alkoholu aspoň na krátke obdobie a posúdili benefity tejto zmeny. Chceme tiež podporiť  snahu a vytrvalosť tých, ktorí vo februári vylúčia konzum alkoholu, aby túto svoju výzvu naplnili aj napriek tomu, že v našej spoločnosti ten kto alkohol neužíva musí takýto svoj postoj vysvetľovať.«

Bodnár se tak přidává k řadě českých a slovenských odborníků, kteří kampaň dlouhodobě podporují, a mnoho z nich rovněž přispělo do knihy Suchej únor, který vyšla v roce 2021.

(zmk)

FOTO – suchejunor.cz, archiv autora

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy