»České školství zažije revoluci, začne za tři roky,« píše web seznamzpravy.cz. a dodává, že ministerstvo školství spustilo obsáhlou změnu způsobu učení na základních školách. Učivo by se tak mělo rozdělit na lehčí jádrové, které musí zvládnout všichni, a náročnější rozvíjející, které bude navíc – konec citace.
Z oficiálních informací, které jsou zatím k dispozici, plyne, že ona rozšířená výuka bude organizována formou jakýchsi zápisů na jakési semináře podle zájmu toho kterého žáka či žákyně, tedy na bázi dobrovolnosti, tedy NAVÍC. A právě v tomto momentě končí veškerá legrace. Autoři této revoluce se zaštiťují, že výsledkem nesmí být dělení žactva na hloupé a chytré, ale mně z toho právě toto plyne. Doslova to z onoho projektu »čouhá« jako sláma z bot.
MŠMT se sice ohání průzkumem České školní inspekce, že totiž třetina českých kantorů si stěžuje na zahlcené osnovy, nicméně já, ať mluvím s jakýmkoli učitelem, sbírám poznatky právě opačné – že učivo je povrchní, nejde do hloubky a vykazuje příliš mnoho indicií chaotičnosti. Podle mého názoru tato revoluce nerozdělí žáky na chytré a hloupé, neboť o tu prohlubující výuku NAVÍC, o ty rozšířenější semináře, projeví zájem minimum z nich. Už jen z toho prostého důvodu, že děti dnes nejsou vychovávány k pracovitosti, notabene ve škole. Čest výjimkám a určitě nemám v úmyslu házet všechna dítka školou povinná do jednoho pytle, ale ta nechuť k podrobnému poznávání nového platí jednoznačně. Čili, jak jsem již předeslal, k žádnému dělení na chytré a hloupé nedojde, jen výrazně vzroste počet těch, slušně řečeno, nedovzdělaných. Myslím, že nebudu dalek pravdy, když budu tvrdit, že právě toto uvedená revoluce sleduje v prvé řadě. Jestli polistopadová demokracie, kterou jsme 32 let dnes a denně vykrmováni jako čuníci na jatka, něco nepotřebuje, pak je to chytré a vzdělané obyvatelstvo. Mýliti se je sice lidské a já bych se mýlil velmi rád, avšak tohle přání se mně zřejmě nesplní. Určitě nesplní.
Petr Kojzar