Takzvaná čtvrtá průmyslová revoluce, jinak také Průmysl 4.0, se dnes kvůli naléhavosti řešení otázek spojených s energetickou krizí, výrazným zdražováním vstupů do produktivních procesů a již probíhající recesí, opět ocitá spíše na periférii pozornosti. Neznamená to ale, že by vůbec neprobíhala, i když bychom, zejména u nás, jistě uvítali rychlejší postup.
Automatizací a robotikou se ve svém článku »V Česku pracuje 111 robotů na 10 tisíc zaměstnanců«, zveřejněném v aktuálním čísle časopisu Statistika&My, zabývá Kamila Burešová z Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Českého statistického úřadu.
Podle ní tlak na automatizaci u nás roste již několik let a restrikce spojené s pandemií covidu-19 v uplynulých letech ho ještě zintenzivnily. »Roboty jsou přesné, zpravidla nedělají chyby a nikdy se neunaví. Nevadí jim rutina, a mohou pracovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, bez ohledu na pandemii a také bez ohledu na složitost, jednotvárnost nebo nebezpečnost práce, kterou vykonávají,« vypočítává výhody automatizace statistička.
Průmyslové roboty nejvíc využívají automobilky
Roboty Burešová dělí na průmyslové a servisní a vysvětluje, že průmyslový robot má programovatelný řídicí systém a provádí činnosti, které lze měnit na základě programu. Většina průmyslových robotů funguje jako robotická ramena s pevnou základnou. V odvětví zpracovatelského průmyslu jde zpravidla o robotizované výrobní linky, obvyklé jsou v provozech s velkou sériovostí výroby. Často se využívají při svařování, lisování, lakování, řezání, či při montážích výrobních částí. První roboty se u nás začaly používat v továrnách velkých výrobců již v 60. letech minulého století.
Loni podle statističky ve zpracovatelském průmyslu u nás používalo průmyslové roboty průměrně 16 procent firem, mezi velkými podniky jich ale bylo už více než 63 %. Nejčastější uplatnění našly roboty v automobilovém průmyslu, najdeme je ve 48 % podniků v tomto odvětví. V metalurgickém průmyslu je využívalo 36 % podniků a v gumárenském a plastikářském průmyslu 30 %.
»Výrazná většina firem v Česku, které využívají roboty, využívá pouze průmyslové roboty a nemá, nebo nepotřebuje roboty servisní. Z firem ze zpracovatelského průmyslu, které používají roboty, má 91 % pouze průmyslové roboty, v případě automobilek je to 90 %,« upřesňuje Burešová.
Využívání servisních a softwarových robotů je na počátku
»Kromě průmyslových robotů se začínají postupně objevovat také roboty servisní, které mohou asistovat lidem. Jde o pohybující se stroje, které dokážou úkony provádět samostatně a zvládnou i jednodušší formy rozhodování. Pracují na zemi, ve vzduchu nebo pod vodou, a působí v prostředí, v němž je potřeba interagovat s okolím. Firmy je mohou využívat ve skladech (robotický skladový systém, robotická paletizace a balení zboží), na montážní práce, úklid či k zajištění bezpečnosti (např. provádění ostrahy pomocí dronů nebo jako robotickou protipožární ochranu). Servisní roboti podle ní nacházejí uplatnění také v doručovacích službách,« vyjmenovává Burešová. Podle ní je v poštovních a kurýrních činnostech loni využívala čtyři procenta podniků. Celkově ale servisní roboty u nás loni využívalo ale jen jedno procento všech firem a sedm procent velkých podniků.
Odvětví s nejvyšším podílem podniků používajících roboty (% z celkového počtu podniků s 10 a více zaměstnanci v dané skupině, 2022)
Burešová vidí budoucnost také v tzv. softwarových robotech. Ty pracují s daty a komunikují napříč firemními informačními systémy. Mohou být používány např. v účetnictví k registraci faktur, k párování plateb nebo ke generování nejrůznějších sestav. Prostřednictvím optického rozpoznávání znaků umějí například z naskenovaného dokumentu stanovit, jaký typ informací dokument poskytuje, a dále s těmito informacemi pracovat. Tyto softwarové roboty budou stále více uplatňovány také v call-centrech nebo při poskytování zákaznické podpory online prostřednictvím chatbotů. Jejich komunikace je založena na využití umělé inteligence a schopnosti porozumění lidské řeči. Díky tomu mohou při rozhovoru s člověkem samostatně reagovat na kontext situace, vysvětluje Burešová.
Srovnání s vývojem v EU snesou především velké podniky
Dále statistička uvádí srovnání se státy Evropské unie. Nejvíce podniků využívá robotiku v Dánsku (12 %), následují firmy v Belgii (10 %), Finsku, Itálii a Španělsku (shodně devět procent). Česku se šesti procenty podniků s roboty patří za minulý rok v evropském srovnání 13. místo. »Nacházíme se tak na evropském průměru. Pokud ovšem žebříček sestavíme pouze z velkých podniků zaměstnávajících alespoň 250 zaměstnanců, budou velké podniky v Česku na čtvrtém místě (36 %),« konstatuje Burešová a dodává, že v EU využívá průmyslové nebo servisní roboty nejvíce velkých podniků ve Slovinsku (43 %), za nimi následují velké firmy v Chorvatsku (40 %) a v Dánsku (39 %).
Velké podniky s více než 250 zaměstnanci v zemích EU používajících roboty (% z celkového počtu velkých podniků v dané zemi, 2022)
Podle nejnovějších dat ČSÚ připadá v Česku 111 robotů na 10 tisíc zaměstnanců. V malých firmách je to 42 robotů, ve středně velkých 82 robotů a ve velkých podnicích 167 robotů na 10 tisíc zaměstnanců. Nejvyšší koncentraci robotických pomocníků zaznamenáváme v automobilkách, kde na 10 tisíc zaměstnanců připadá bezmála 670 robotů. V podnicích zabývajících se průmyslovou výrobou pracuje průměrně 241 robotů na 10 tisíc zaměstnanců.
Počet robotů na 10 tisíc zaměstnanců v podnicích ve zpracovatelském průmyslu v Česku (2022)
Motivace podniků pro zavádění automatizace
V závěru svého článku Burešová uvádí motivy, jež vedou firmy k zavádění robotů. Nejvíce podniků (85 % z těch, které používají roboty) pořídilo roboty proto, že díky nim dosahují vysoké přesnosti nebo standardizované kvality vyráběného zboží či poskytovaných služeb. Dvě třetiny podniků (64 %) investovaly do robota kvůli vysoké ceně lidské práce, resp. protože díky němu dokázaly snížit náklady na výsledný produkt. Kvůli zvýšení bezpečnosti při výkonu práce využívá robotiku 57 % podniků v Česku. Každý druhý podnik s více než 10 zaměstnanci přistoupil k zakoupení robota kvůli tomu, že měl problémy s obsazováním pracovních pozic, a robot člověka zastoupil. Více než dvě pětiny firem mohly díky využití robotů rozšířit sortiment vyráběného zboží nebo nabízených služeb. Relativně nejméně přispěly k investicím do robotizace daňové pobídky či jiná finanční zvýhodnění, jako důvod pro používání robotů to uvedla přibližně desetina firem v Česku (11 %).
Bylo rozhodnutí používat ve vaší firmě roboty ovlivněno některými z následujících důvodů (% z podniků s 10 a více zaměstnanci, které uvedly odpověď »ano«, 2022)
Pozn.: Podniky se vyjadřovaly ke každému z uvedených důvodů.
(ici)