Proměna Číny se odehrává i v šálku kávy

V době, kdy zemi zachvátila nejnovější mánie po latté s příchutí slavného čínského likéru Moutai, se milovníci kávy předhánějí ve sdílení fotografií na sociálních sítích, na kterých je káva napuštěná různými příchutěmi, jako je rýžové víno, čaj, ženšen, a dokonce i smetanová zmrzlina.

»Kávový průmysl v Číně se v posledních desetiletích rychle rozvíjel, ale stále je zde obrovský nevyužitý potenciál,« řekla 46letá Ťi Čung-chua, milovnice kávy ze severovýchodní čínské provincie Ťi-lin. Ťi se domnívá, že káva, která byla dříve považována za luxus, se nyní stala každodenním nápojem s lepší kvalitou a rozmanitou škálou chutí, což odráží proměny, kterými Čína v posledních desetiletích prošla.

Minulý týden uvedla čínská domácí značka kávy Luckin na trh latté s příchutí »omáčky« a alkoholem, o němž tvrdí, že pochází od luxusní značky Kweichow Moutai. Podle společnosti Luckin se během prvního dne uvedení na trh prodalo 5,42 milionu šálků tohoto nápoje, přičemž prodej tohoto jediného výrobku přesáhl 100 milionů jüanů (asi 13,9 milionu amerických dolarů), čímž byl stanoven nový prodejní rekord tohoto kavárenského řetězce.

O tento latté nápoj byl tak velký zájem, že se v mnoha prodejnách v posledních dnech vyprodal během několika hodin. Ťi řekla, že neměla příležitost tento nový výrobek ochutnat, ale věří, že jeho ohromná popularita je pozitivním znamením pro rozvoj čínského kávového průmyslu.

Na snímku z 9. listopadu 2022 jsou kávová zrna na stánku společnosti Mellower Coffee během pátého ročníku veletrhu China International Import Expo (CIIE) ve východočínské Šanghaji. FOTO – Xinhua/Li Jing

Od luxusu ke každodennímu nápoji

Přestože se první kávová semínka dostala do jihozápadní čínské provincie Jün-nan před více než 130 lety, káva zůstávala pro většinu běžných Číňanů vzdáleným pojmem každodenního života. Teprve v éře reforem a otevírání se světu se začali více seznamovat s cizími kulturami a káva, která symbolizuje západní kulturu, si rychle získala své příznivce.

Ťi začala pít kávu asi před 23 lety. »Tehdy většina lidí tento nápoj vyzkoušela jen ze zvědavosti, zatímco někteří si kávu dopřávali výhradně pro její osvěžující vlastnosti,« vzpomíná a dodává, že tehdy na pultech obchodů našla pouze instantní kávu.

V následujících letech byla svědkem toho, jak si káva získávala stále větší oblibu mezi běžnými lidmi a stávala se součástí jejich života.

Podle zprávy o vývoji kávového průmyslu v čínských městech, kterou letos v květnu vydal mezinárodní kávový přístav Chung-čchiao společně s čínskou platformou pro elektronické obchodování Mej-tchuan, Šanghajskou univerzitou Ťiao Tchung a některými dalšími institucemi, bylo loni do Číny dovezeno přibližně 125 000 tun kávových zrn, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2017. A pevninská Čína se nyní může pochlubit více než 132 800 kavárnami, což je o více než 31 000 více než v roce 2021.

Americký kavárenský gigant Starbucks otevřel svůj první obchod na čínském kontinentu v roce 1999. K dnešnímu dni provozuje přibližně 6500 obchodů ve více než 250 městech na pevninské Číně.

Zápal pro kávu je patrný nejen ve velkých metropolích, jako je Šanghaj a Peking, ale také v menších městech, jako je město Jen-ťi v provincii Ťi-lin, které má méně než 690 000 obyvatel. Počet kaváren ve městě Jen-ťi vzrostl z přibližně 300 na začátku letošního roku na 800 v současnosti.

V roce 2018 otevřela Ťi Čung-chua svou první kavárnu s vlastnoručně vařenou kávou. »Zpočátku jsme potřebovali průvodce, který by zákazníky seznámil s kávovou kulturou a vysvětlil jim rozdíly mezi různými kávovými zrnky,« uvedla majitelka a dodala, že v posledních letech si však zákazníci rovnou vybírají svá oblíbená zrnka a zapojují se do odborných diskusí s personálem o zacházení se zrnky. Svou třetí kavárnu se chystá otevřít ještě letos.

Čeng Čeng, majitel supermarketu v Chang-čou, hlavním městě východočínské provincie Če-ťiang, tuto proměnu také pozoruje. »Instantní kávu jsem začal prodávat před více než deseti lety,« řekl. »V posledních deseti letech se u nás objevilo více zahraničních značek a prodej instantní kávy stále klesal, zatímco poptávka po zrnkové kávě rostla.«

Šálek kávy nabízené v kavárně Photosynthesis Cafe na snímku ve Lhase v Tibetské autonomní oblasti na jihozápadě Číny 6. dubna 2023. FOTO – Xinhua/Sun Fei

Káva v čínském stylu

Vzhledem k tomu, že čínští spotřebitelé stále častěji vyhledávají kvalitnější kávu, podniky po celé Číně představily širší škálu příchutí, často tak, že kávu obohatily o místní potraviny a nápoje, aby vyhověly rozmanitým preferencím zákazníků.

Podobně jako společnost Luckin ohromila zákazníky kávou smíchanou s různými druhy čínského čaje a sezónního ovoce, společnost Starbucks v Šanghaji představila nápoj s příchutí žlutého rýžového vína, typického nápoje východní Číny, a ten je již šest let charakteristickým produktem.

V malém pohraničním městě Jen-ťi je oblíbeným produktem káva napuštěná lahodnou esencí zvláštní místní hrušky. Podle kavárny, která se nachází nedaleko univerzity v Jang-ťiangu, se jim podaří prodat až 1000 šálků tohoto lahodného nápoje za jediný den. Oblíbené jsou i další příchutě, jako je ženšen a smetanová zmrzlina.

Paj Ming, výzkumný pracovník Čínské akademie pro mezinárodní obchod a hospodářskou spolupráci při ministerstvu obchodu, řekl agentuře Xinhua, že měnící se preference čínských spotřebitelů lze přičíst transformaci a modernizaci čínské ekonomiky, zlepšování životní úrovně obyvatelstva, jakož i následné modernizaci a diverzifikaci spotřeby.

Podobný názor sdílí i Lao Fej, docentka Čínské zemědělské univerzity a odbornice na vývoj kávových produktů.

»V Číně nyní můžete vždy najít kávu, na kterou máte chuť, s různými příchutěmi a za různé ceny,« řekla. »Káva dnes slouží jako nápoj, který si vychutnáváme při práci v kanceláři nebo při společenských setkáních s přáteli. Ale ve srovnání s jinými zeměmi je káva v Číně více zažitá, objevují se nové příchutě, které lidé rádi ochutnávají.«

Zejména latte s příchutí »omáčky« ukázalo sebevědomí a úctu lidí k tradiční čínské kultuře, dodala.

Ťi Čung-chua uvedla, že si přeje, aby v Číně došlo k větší spolupráci mezi značkami kávy a dalších výrobců potravin a nápojů, což by mohlo podpořit rozvoj kávového průmyslu. »Časem se z těch populárních stane klasika a stanou se součástí naší vlastní kávové kultury.«

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy