»Podle počtu osobních aut na obyvatele zaujímá Česko čtvrtou příčku mezi zeměmi Evropské unie. Podle stáří vozového parku jsme druzí nejstarší,« konstatuje v úvodu článku »Auta na českých silnicích«, zveřejněného v informačním a populárně naučném magazínu Českého statistického úřadu Statistika&My, jeho autor Pavel Černý.
Černý vychází ze statistiky ministerstva dopravy, podle níž bylo na konci minulého roku u nás registrováno 9 072 729 motorových vozidel, z nichž 6 638 172 byla auta osobní. Oproti roku 2023 se vozový park navýšil o 125 398 osobních aut a o 175 801 vozidel celkem. Na každého dospělého obyvatele Česka vychází 0,75 osobního automobilu.
Počty vozidel v Česku

Statistik se dále zabývá obnovou vozového parku Česka. Nových osobních aut bylo loni registrováno 231 600 a přibližně stejné množství jich bylo z provozu vyřazeno. Za rok se tak obměnilo méně než 3,5 procenta vozového parku, a při dodržení stejného tempa by obnova všech osobních automobilů trvala 29 let. Tři čtvrtiny všech nových osobních aut byly registrovány na firmy.
Ojetých osobních aut loni prošlo registrací 140 397, tedy skoro dvě třetiny v porovnání s počtem nových vozidel.
Registrovaná a vyřazená vozidla v roce 2024

Data publikovaná Asociací evropských výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že v zemích EU (mimo Bulharska a Malty) předloni jezdilo 248 824 542 osobních aut, uvádí dále Černý. Nejvíce z nich bylo registrováno v Německu (49 098 685), následovaly Itálie, Francie, Španělsko a Polsko. Česku patřila osmá příčka. Podle počtu aut na obyvatele jsme se s hodnotou 0,59 spolu s Německem dělili o třetí až čtvrté místo, před námi se nacházely Lucembursko (0,68) a Itálie (0,69). Nejméně aut na obyvatele (0,38) vycházelo v Lotyšsku.
Počty osobních automobilů v zemích EU v roce 2023

Průměrné stáří osobních aut v Česku se i podle Černého neustále zvyšuje a v roce 2024 dosáhlo 16,48 roku. V roce 2014 přitom činilo průměrné stáří osobních aut 14,06 roku, od té doby tedy vzrostlo o více než dva roky. V evropském srovnání za rok 2023 jsme se s hodnotou 16,21 roku umístili na druhé pozici hned za Řeckem, kde průměrné stáří osobních vozů bylo 17,5 roku. Další pozice za námi zaujaly Rumunsko (15,4 roku), Polsko (15,1), Slovensko (15,1) a Maďarsko (15). Nejmladší osobní auta měli naopak v Lucembursku, kde průměrné stáří předloni vycházelo na osm let. Další relativně mladé vozové parky jsou v Rakousku (9,3 roku), Dánsku (9,6), Belgii (9,9) a Německu (10,3).
Průměrné stáří osobních automobilů v zemích EU v roce 2023 (roky)

»Ovšem mnohá stále registrovaná stará auta, řidiči nepoužívají nebo je používají jen sporadicky. Na naše silnice smějí vyjet pouze automobily s úspěšně absolvovanou technickou kontrolou, která se provádí po čtyřech letech od uvedení do provozu a následně každé dva roky,« vysvětluje Černý a dodává: »Analýza společnosti Cebia z listopadu 2024 ukázala, že průměrné stáří osobních aut, která prošla v posledních čtyřech letech povinnou technickou kontrolou, je 13,79 roku. Zdá se tedy, že řada vozidel zůstává sice v registraci, ale jsou odstavena mimo provoz.«
(ici)
