V době ubývajících zdrojů a neomezeného kapitalismu nabyl po srpnových požárech, které zachvátily západní Maui, desetiletí trvající boj původních obyvatel Havajských ostrovů za suverenitu na intenzitě, upozornil The Guardian.
Domorodí aktivisté tvrdí, že obnova Havajských ostrovů jako soběstačného ostrovního státu je jedinou možností, jak je zachovat pro jejich děti a vnuky.
»Když mluvíme o suverenitě, jde o to, abychom doslova, fyzicky a duchovně ovládli prostor, ze kterého jsme byli násilně odstraněni,« řekla Noelani Ahia, domorodá aktivistka a léčitelka z Lahainy, která organizuje iniciativy vzájemné pomoci pro oběti požáru. »Lidé v tomto hnutí bojují za naši komunitu, naši půdu a náš oceán už celá desetiletí. Je to vetkáno do struktury toho, kdo jsme a za čím si stojíme.«
Když požár zdecimoval město Lahaina, domorodí vůdci na ostrově Maui zorganizovali distribuční střediska, aby tisícům vysídlených a hladových přeživších poskytli potraviny, léky a přístřeší. Podle Ahii se však na Lahainu již sjíždějí katastrofičtí kapitalisté, aby využili rozvojových příležitostí, které představují obrovské nebezpečí pro křehké ekosystémy ostrova – a pro domorodé obyvatele, kteří zde žijí již tisíce let. Realitní makléři obvolávali přeživší jen několik dní po požáru s agresivními nabídkami na koupi jejich domů po předcích, což přimělo guvernéra Joshe Greena, aby vyhlásil moratorium na prodej nemovitostí.
»Možnost dalšího vysídlení je velmi reálná,« řekla Ahia. »Pokud se to stane, bude to pro nás znamenat konec.«
Po většinu 19. století bylo Havajské království mezinárodně uznávaným suverénním státem. V roce 1893 svrhla skupina amerických cukrovarnických magnátů královnu Liliuokalaniovou státním převratem, který o pět let později otevřel cestu k anexi ostrovů Spojenými státy. Dnes jsou původní obyvatelé Havaje jedinou domorodou skupinou v zemi, která nemá samosprávná práva.
Hnutí za suverenitu vyrostlo z požadavků na navrácení téměř 1,8 milionu akrů půdy království, které USA zabraly, uvedl Jonathan Osorio, děkan Havajské školy havajských znalostí na Havajské univerzitě v Mánóa. Kromě sebeurčení však podle něj obhájci bojují také za obnovení domorodé kultury a jazyka.
V posledních letech se skupiny bojující za suverenitu mobilizovaly proti překotnému developerskému rozvoji, například proti výstavbě masivního teleskopu na posvátné havajské sopce Mauna Kea. Ale federální snahy o zřízení vlády původních obyvatel Havaje, která by této skupině poskytla samosprávná práva podobná právům indiánských kmenů, zvýraznily rozpory uvnitř hnutí, protože někteří zastánci je považují za neslučitelné s cílem obnovit ostrovy jako nezávislý národ.
V západní části ostrova Maui se otázka suverenity nejvíce projevila v dlouhotrvajících sporech o přístup k vodě a půdě, a to prostřednictvím občanských kampaní za navrácení odkloněné vody z potoků a obnovení kulturních zvyklostí, jako je pěstování taro. Mnozí z domorodých organizátorů, kteří vedou úsilí o pomoc v Lahaině, také vzešli z hnutí za suverenitu, uvedla Healani Sonoda-Pale, aktivistka za suverenitu z Oʻahu a mluvčí politického akčního výboru Ka Lāhui Hawaiʻi.
Tiare Lawrenceová, komunitní organizátorka a aktivistka za suverenitu, přeměnila svůj dům na provizorní dárcovské centrum pro vysídlené rodiny v oblasti Upcountry. Kaipo Kekona, farmář pěstující taro, který již desítky let bojuje za potravinovou suverenitu v Lahaině, zorganizoval v nedalekém městě Napili velké distribuční centrum potravin a oblečení. Hodnoty vzájemné péče a obnovy domova udržitelným způsobem jsou podle Sonody-Pale spojeny s bojem za suverenitu.
»Není náhodou, že zde Havajci žijí už dva tisíce let,« řekla. »Havajané jsou dobrými správci svých zdrojů. Nejde jen o vydělávání peněz, cestovní ruch a další development.«
Když se ve dnech po požáru zpozdila státní a federální pomoc, zapojily se organizace vedené domorodými obyvateli a náboženskými organizacemi, aby poskytly přístřeší a zdroje přeživším, uvedla Tamara Paltinová, členka rady okresu West Maui. Řada dobrovolnických stanů poskytovala jídlo, oblečení a léky, stejně jako akupunkturu a lékaře lomi.
»Co jsem se naučila, tak Havajské království stále existuje,« řekla. »Jsme národ, který okupují Spojené státy.«
(cik)