Navzdory inflaci blížící se dvaceti procentům si v České republice ojetá auta již půl roku drží stálou střední hodnotu ceny, a to na úrovni 190 tisíc korun. Na dnešní tiskové konferenci skupiny AURES Holdings v Praze to uvedl provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
»Situace se ustálila i v dalších zemích, i když v Polsku, Maďarsku a na Slovensku došlo v září k menšímu nárůstu cen,« uvedl Vaněček, podle nějž onen nárůst souvisí se zvýšeným počtem novějších automobilů v nabídce.
Ustálila se i celková nabídka hlavních inzertních agregátorů ojetých vozů, která se v ČR pohybuje měsíčně okolo 100 tisíc ojetin, na Slovensku a v Maďarsku je toto číslo poloviční, v Polsku naopak dvojnásobné.
Zájem o ojetiny je dán i nedostatkem nových vozů. Podle Vaněčka ale tento fakt do budoucna neovlivní nabídku ojetin na českém trhu. »Nemáme strach, že by byl vytvořen na trhu zásadní nedostatek aut. Ojetý trh je sice závislý na přítoku nových aut a tyto dva trhy spolu souvisí, ale i na primárním trhu se situace pomalu stabilizuje,« uvedl Vaněček.
Podle Karolíny Topolové, generální ředitelky a předsedkyně představenstva AURES Holdings, je na sekundárním trhu momentálně čtyřnásobná nabídka oproti tomu primárnímu. »Sekundární trh si tak de facto vystačí sám,« řekla na tiskové konferenci Topolová.
Novináře seznámila s tím, že skupina AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, prodala za devět měsíců letošního roku 69 100 aut, což je proti stejnému období loňského roku růst o sedm procent.
Nejlepší výsledky v historii
»Dosavadní výsledky prodejů za devět měsíců letošního roku jsou zatím nejlepší v naší třicetileté historii. Proti loňskému roku jsme za stejné období prodali o 4350 vozů více, a to přes všechny faktory, které celkově na ekonomiku působí, jako je inflace, dozvuky covidu, nedostatek nových vozů a válka na Ukrajině,« uvedla Topolová. Prodejnímu výsledku podle ní pomáhá i to, že se podle statistik firmy na rozdíl od ostatního zboží ceny ojetých vozů už od dubna prakticky nezvedají.
V marketingu AURES Holdings také nadále pokračuje ve spolupráci s českými, slovenskými a polskými osobnostmi a sportovci. V České republice jsou to herec Richard Genzer, tenisové sestry Karolína a Kristýna Plíškovy, bojovník MMA Karlos Terminátor Vémola, organizace Oktagon, promotér a spoluvlastník organizace Oktagon MMA Ondřej Novotný nebo modelka Renata Langmannová. »Minulý týden jsme nově zahájili spolupráci se zpěvačkou Monikou Bagárovou, která se stala tváří značky Mototechna,« řekla Topolová. Na Slovensku jsou tvářemi značek skupiny bojovník MMA Samuel Pirát Krištofič a herec a youtuber Richard Szalai. V Polsku AAA AUTO spolupracuje s modelkou a influencerkou Marcelinou Zawadskou.
Chybějící díly
Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně klesl o 11,1 procenta na 143 843 vozů. Za poklesem stojí především přetrvávající nedostatek vyráběných vozů kvůli chybějícím dílům. V září odbyt o pět procent vzrostl. Oznámil to na dnešní tiskové konferenci Svaz dovozců automobilů.
(pk)
FOTO – archiv AURES Holdings