Ti, kdo večer půjdou na noční směnu, budou ji mít o hodinu kratší. Naopak si všichni, kdo v neděli ráno někam vyrážíte na daný čas, dejte velký pozor při vstávání. V neděli totiž začne v ČR platit letní čas, takže se noc na neděli o hodinu zkrátí. Ve 2.00 se hodiny posunou na 3.00. Letní čas pak potrvá do 29. října.
Současné tuzemské podmínky upřesnila česká vláda svým nařízením č. 348/2021 Sb. Co když máte noční pracovní směnu zrovna mezi poslední březnovou sobotou a nedělí? Prakticky můžete jít domů o hodinu dříve, aniž byste formálně odpracovali o hodinu méně!
A co když sloužíte naopak mezi poslední říjnovou sobotou a nedělí? Smůla, pravděpodobně zůstanete v zaměstnání o hodinu déle, aniž byste formálně odpracovali o hodinu více. V obou případech zkrátka počítáme rozdíl mezi oficiálním začátkem a koncem směny, přestože mezitím čas poskočil (v létě dopředu, v zimě dozadu).
Březnové a říjnové posuny probíhají v celé Evropské unii, tedy aspoň prozatím. Jsou zakotveny ve směrnici 2000/84/ES, která možná bude zrušena. Členské státy Evropské unie průběžně jednají o zavedení jednotného času, ačkoli zatím není jasné, jestli případně nastálo zůstane zimní nebo letní varianta.
Letní čas byl v českých zemích poprvé využíván v letech 1915 a 1916. Vrátil se pak za druhé světové války a trvale byl přechod na letní čas v tehdejším Československu zaveden v roce 1979. Původním účelem letního času byla úspora elektřiny, která by byla jinak potřeba pro večerní osvětlení, podle energetiků už ale velké úspory energie nepřináší. Naopak má střídání času podle některých odborníků negativní vliv na zdraví a psychiku lidí. Evropský parlament v roce 2019 podpořil plán na zrušení povinného střídání času v roce 2021. Podmínkou ale byla koordinace postupu v EU a mezi unijními zeměmi na něm zatím shoda nalezena nebyla.
Kvůli chybějícím 60 minutám se »zpozdí« osm nočních vlaků Českých drah, které budou tou dobou na své trase. Dva další vlaky pojedou se zpožděním na území sousedních států. České dráhy se budou podle tiskové zprávy snažit vzniklé zpoždění snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích. V Bohumíně a Břeclavi ale bude zachován přechod vozů mezi jednotlivými nočními vlaky a budou tak zajištěna všechna přímá noční spojení. Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyrážejí na svou trasu až po přechodu na letní čas.
(zmk)