Nekvalitní modernizace D1 snížila komfort jízdy, uvedl NKÚ

Modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony. V dnes zveřejněném kontrolním závěru to konstatoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s nálezem kontrolorů nesouhlasí. Modernizace D1 podle nich zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů.

NKÚ kontroloval modernizaci dálnice D1 na 160,8 km dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Zjišťoval, zda investovaných 28 miliard z rozpočtu Evropské unie a státu bylo vynaloženo účelně, efektivně a hospodárně. Kontrola zjistila řadu vážných nedostatků.

Oprava podle NKÚ není dokončena a na už opravených částech zůstaly některé mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. Úřad poukázal i na nekvalitní odstraňování závad, chybějící parkovací místa pro kamiony či časté jízdy přetížených vozidel.

»Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel,« uvedl NKÚ.

Ve špatném či velmi špatném stavu zůstává na kontrolovaném úseku nejstarší a nejvytíženější dálnice v zemi podle kontrolorů devět mostů, mezi nimi Šmejkalka u Senohrab, a tři nadjezdy. Provoz na dálnici ohrožuje také velmi špatný stav dálničního nadjezdu u Hrusic, o němž ŘSD vědělo už od roku 2019, nebo nebezpečný nadjezd u Jihlavy. Ten stavební úřad označil za stavbu ohrožující zdraví a životy osob i bezpečnost a plynulost provozu na dálnici, poukázali kontroloři.

Upozornili také na jízdy přetížených vozidel. »V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční. Příslušnému silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly NKÚ předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku,« upozornil NKÚ. Ministerstvo dopravy se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty jízd přetížených nákladních vozidel nezabývalo.

ŘSD se brání, závěry NKÚ nekorespondují se skutečností

Ministerstvo dopravy i ŘSD se zjištěním NKÚ nesouhlasí. Modernizace D1 podle nich zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů. Některé mosty a odpočívky se ještě budou podle obou úřadů opravovat, práce ale často brzdí nejasné vlastnictví či soudní spory.

ŘSD míní, že zpráva NKÚ je účelově negativní a obsahuje řadu polopravd a nepřesností vytržených z kontextu. »S tímto konstatováním se nemůže ŘSD ČR v žádném případě ztotožnit a některé závěry NKÚ vůbec nekorespondují se skutečností,« sdělil ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Například zmiňované dva neopravené nadjezdy podle něj představují šest procent z celkového počtu nadjezdů, které přes D1 převádějí silnice a místní komunikace ve správě cizích subjektů či s nejasným vlastnictvím. Celkem bylo při modernizaci opraveno 92 dálničních mostů a postaveno 35 nových nadjezdů, konstatovalo ŘSD.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že bere výsledky kontroly NKÚ na vědomí a respektuje kritiku dílčích aspektů modernizace dálnice D1. »Ty jsou však pouze jednotlivými možnými vadami na jinak v celku profesionálně pojaté modernizaci uceleného úseku dálnice v celkové délce 160 km a rozhodně z nich nelze dovozovat celkově nedobré provedení celého projektu,« uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Nadále podle něj pokračuje úprava některých odpočívek, včetně doplňování parkovacích míst pro kamiony.

Dokončeny také teprve budou opravy některých mostů, a to zejména tam, kde nejsou jasné majetkové poměry. Co se týče rekonstrukce mostu Šmejkalka, který byl vyjmut z projektu modernizace D1, jeho oprava má být zahájena letos nebo příští rok, zhotovitel již byl vybrán. NKÚ ve zprávě mimo jiné poukázal na to, že termín dokončení rekonstrukce mostu zatím není znám.

Kontroloři zjistili, že dokumentace ŘSD týkající se zjištění a řešení závad byla neúplná, podle příkladů uvedených v kontrolním závěru NKÚ až chaotická, obsahující rozpory a nejasnosti. Hrozí tedy riziko komplikací při reklamačních řízeních.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval modernizaci D1 za období od roku 2016 do listopadu 2022.

(jad)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy