NEJ reklamy: zahnutý zuby i Bóbika. Připomeňte si sedmero kultovních spotů

Televizní reklamy většinou otravují. Kdykoli vám přeruší rozkoukaný film a střihnou do toho reklamní pauzu, nadáváte. Ale někdy se také se zájmem podíváte. To proto, že daný spot je vynikající. Pobaví nebo pohladí na duši. A některé se staly kultem! Připomeňte si sedmero nejslavnějších tuzemských reklam. Leckdy i kontroverzních…

Zahnutý zuby nahoru

»A bude mít taky ty zahnutý zuby nahoru?« ptá se zrzavá holčička svého tatínka, který zrovna v lese krade vánoční stromeček. Však to znáte – a bez této nejoblíbenější reklamy vůbec si neumíme představit Vánoce. Podobně jako bez Pyšné princezny nebo bez čertů, s nimiž nejsou žerty. Tato reklama všech reklam je stará 18 let – a nezapomenutelná. Dokonce zpočátku zaujala natolik, že nikdo nevěděl, co vlastně propaguje. Kofola v ní vsadila na režiséra Martina Krejčího a herce Josefa Poláška. Čtyřletou holčičku si zahrála Sandra Flemrová, z níž je dnes již plnoletá mladá dáma. A co možná o reklamě nevíte? Že sníh byl umělý, kdežto prasátko skutečné. Bát se ho ale nikdo nemusel. Bylo krotké a vůbec se mu nechtělo z kotce. Natáčení zabralo několik dní a legendární scéna s divočákem se musela dotáčet…

My jsme řekli NE

A ještě jednou návrat k vánočním svátkům, ačkoli jsme uprostřed parného léta. V roce 2006 zabodoval Vodafone zdánlivě jednoduchým videem v hlavní roli s Petrem Čtvrtníčkem ve směšném kostkovaném svetru a falešnými soby v podobě čivav obdařených parožím. Ačkoli byla reklama šitá doslova horkou jehlou poté, co se Vodafone rozešel s dosavadní agenturou Mark BBDO a potřeboval bez ní narychlo realizovat předvánoční kampaň, ujala se nad očekávání. Vhodně zvolený slogan »My jsme řekli NE« volal k dalším inovacím a hlavně k tomu, že na ni navazovala lidová tvořivost. Však si vzpomeňte na internetový fórek, kdy fotomontáž do svetru oblékla Mirka Topolánka a nad jeho hlavu byla připsána slova: »Mohli jste pro vás sestavit normální vládu. A krásnou. Ale my jsme řekli NE!« Koneckonců, to je aktuální i dnes. A možná čím dál více…

Volej zdarma

Do třetice Vánoce (snad abychom se uprostřed tropického dne trochu ochladili). Tentokrát se psal rok 2011, když odstartovala série spotů jiného z operátorů T-Mobile. Zaskvělo se v něm trio Bolek Polívka, Jakub Kohák a Luděk Sobota. Reklama byla skvělá, možná i proto, že spousta lidí vtip s »volejem zdarma« a přeměnou Polívky na víkend, pardon na Sobotu, nepochopila napoprvé. Ať tak či onak, Koháka série T-Mobilu katapultovala mezi nejznámější české celebrity. Reklamu dělal již delší dobu, stejně jako videoklipy. Představil se i v některých zajímavých filmových a seriálových rolích, ale teprve T-Mobile ho povýšil do »áčka« mezi tuzemských VIP osobnostmi. Jen tak pro zajímavost – Kohák režíroval reklamy například i pro konkurenční Vodafone či jinou dvojici rivalských značek – Kofola a Pepsi…

»Bóbika«

V roce 2003 vznikl v dílně agentury Leo Burnett spot pro Centrum.cz, který takřka zlidověl. Když dostali štamgasti v hospodě na stůl kus flákoty, vždycky padla narážka, že jde o »Bóbika«. A byli tací, kteří každému pejskovi říkali »Bóbika«. Vzpomínáte proč? Herci Barbora Halamová a Václav Rašilov si v šikovně vyrobené a vypointované reklamě střihli zamilovaný pár, čekající na jídlo v čínské restauraci. »Postaráte se mně o Bobíka?« svěřila žena péči o svého mopsíka personálu restaurace. Jak to dopadlo, vědí všichni, a kdo ne, nechť si reklamu pustí. A zajímavost ohledně tohoto originálního spotu? Myšlenka zabila značku. Dodnes si všichni pamatují silný příběh, ale málokdo si vybaví, jakou značku měl propagovat. Pro Centrum.cz tak reklama nesplnila cíl, s nímž byla natočena.

Divnej vrchní

Jestli naopak nějaká reklama pozvedla danou značku až do nebeských výšin, tak ta s nezapomenutelným kozlem od agentury Ogilvy&Mather. »Pivo jako křen, ale ten vrchní je nějakej divnej.« Ano, i v tomto případě jde o dnes již zlidovělou hlášku. Která navíc tak podpořila uvadající popularitu značky Velkopopovický kozel. Psal se rok 1997 a tento pivovar čelil vážným poklesům v prodeji. Tržní podíl 2,5 procenta zařadil značku až na samé dno, co se týká prodeje i výroby. Mohla za to především marketingová komunikace. Velkopopovický pivovar už měl za sebou jednu masivní reklamu – s herečkou Kateřinou Hrachovcovou sedící na stromě a vyznávající se z lásky k pivu. Žena a zlatavý mok? To nefungovalo. Prodeje Kozla povážlivě klesly. Vypadalo to na krach. Až přišel v roce 1999 »divnej vrchní«. Mimochodem, spot byl vyhlášen reklamou desetiletí v prvních 10 let samostatné ČR. A Kozel se opět stal populárním a propady se okamžitě zastavily. Tomu se říká trefa do černého!

Maminko, vy už tady nebudete

Režisér Milan Šteindler vytvořil před patnácti lety reklamu, která by mohla fungovat i jako součást oblíbené České sody. Bylo to prosté. Tchyně radí u plotu, jak ho má zeť natírat. A je tak vlezlá, že se jí dočká odpovědi: »Maminko, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete.« Podle hesla: Antirezin – chytrá barva žije nejdéle. Reklama zaujala mnoho lidí, ale minimálně polovina z nich ji brala jako velmi nekorektní. Především ve vztahu k seniorům. Však ji také řešila komise Rady pro reklamu a nadto si spot v roce 2007 odnesl anticenu Vážkomol za poškozování českých seniorů od České alzheimerovské společnosti. Aby mu to však nebylo líto, byl oceněn u diváků, kteří ho v internetovém hlasování zařadili do Top 10 nejlepších reklam historie.

Vypuštěná žena

Ono to máte těžké. Když natočíte vtipnou reklamu, častokrát se do něčeho trefíte. Něco parodujete. Něco ironizujete. S »Bóbikem« měli problémy ochránci zvířat, s »Antirezinem« důchodci. No a s nezapomenutelnou reklamou na Fernet zase někdo úplně jiný. »V ideálním světě můžete ženu vypustit. V reálném světě musíte občas vypustit vy.« Video, které navázalo na úspěšný spot se zlidovělým sloganem, získalo ocenění »nejlepší televizní reklama roku 2007«. Vypuštěná figurína ženy na Lipně z dílny Young & Rubicam však pohoršila Sdružení Feministek. »Znamená to snad, že ženy nemají právo na vlastní názor? Že je vlastně normální ženu umlčet? Zneuctili jste ženu,« psalo tehdy sdružení v dopise firmě Fernet. Každopádně však reklama splnila účel. O značce se mluvilo více než dost, a to bylo přece účelem…!

(pk, mac)

Související články

3 KOMENTÁŘŮ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy