České dráhy vykázaly v letošním prvním pololetí zisk před zdaněním ve výši 987 milionů korun. Hospodaření národního dopravce se tak meziročně zlepšilo o více než 1,9 miliardy Kč. ČD o tom informovaly v tiskové zprávě zveřejněné na svém webu.
Pozitivně k výraznému zlepšení hospodářského výsledku přispěl podle zprávy především návrat cestujících do vlaků. Pomohlo také zklidnění trhu s energiemi a silnější koruna. Meziročně se zlepšil zejména segment osobní dopravy, dařilo se ale i nákladní dopravě a všem ostatním segmentům. Celkové tržby Skupinu ČD tak meziročně vzrostly o více než tři miliardy korun.
»Pro Skupinu České dráhy jsou pololetní čísla výbornou zprávou. Tři uplynulé roky byly velmi náročné, ať už jsme řešili covid, válku na Ukrajině nebo enormní nárůst cen energií. V rámci Skupiny to mělo dopad především na osobní dopravu, ale ani nákladní doprava to neměla jednoduché. Teď už ale můžeme říci, že jsme obtížné období úspěšně překonali a je před námi nová etapa, kdy se můžeme znovu zaměřit na rozvoj firmy, její růst a další modernizaci i investice,« uvedl k výsledkům Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Největší nárůst cestujících byl na mezistátních linkách
Počet cestujících ve vlacích národního dopravce vzrostl v letošním prvním pololetí meziročně o čtyři miliony. Celkově ČD během prvních šesti měsíců letošního roku přepravily 79 milionů lidí. To se projevilo v růstu tržeb z prodeje jízdenek, za něž národní dopravce inkasoval 4,6 mld. Kč (meziročně o 18 procent více). Mírně se zvýšil i přepravní výkon, a to o zhruba 10 milionů osobokilometrů na celkových 3,6 mld. oskm.
»Největší nárůst v přepravě sledujeme na mezistátních linkách. Tam už přepravujeme více cestujících než v roce 2019. Za oživením jsou hlavně turisté ze zahraničí včetně těch ze zámoří,« doplnil Krapinec.
Pokračuje také zásadní modernizace vozidlového parku v regionální dopravě – v 1. pololetí byla uvedena do provozu už asi polovina ze zhruba 80 vlaků, které letos firma plánuje uvést do provozu. Jde především o jednotky RegioPanter a RegioFox. V příštím roce se pak počítá i s nasazením nových souprav ComfortJet na spoje v dálkové dopravě.
Nákladní doprava kompenzovala ztráty z domova expanzí do zahraničí
Nákladní doprava přispěla k výsledku Skupiny ČD ziskem před zdaněním ve výši 481 mil. Kč.
»ČD Cargo úspěšně pokračuje v expanzi do zahraničí, kde se v meziročním srovnání významně navýšily výkony, které zásadním způsobem přispěly k našim pozitivním výsledkům. Naopak na tuzemském trhu výkony klesly v souvislosti s aktuální situací v energetice a nepříznivým vývojem v některých průmyslových odvětvích,« konstatoval předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
»Na tuzemském trhu jsme nejvýznamnější pokles zaznamenali v přepravách hnědého uhlí, železa a strojírenských výrobků, stavebnin a dřeva v souvislosti s ustupující kůrovcovou kalamitou. Naopak pozitivně se vyvíjejí přepravy pohonných hmot, kombinovaná doprava a v závěru prvního pololetí došlo postupně k růstu přepravních objemů v automotive,« upřesnil Tóth.
Skupinu Českých drah tvoří osobní a nákladní dopravce, dále Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina loni zaměstnávala kolem 22 000 lidí.
(ici)