Na výstavbu a rekonstrukce chodníků obce obdržely v letech 2014 až 2023 celkem 9,5 miliardy korun. Cílem mělo být zajištění hlavně zvýšení bezpečnosti a bezbariérovosti těchto komunikací. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) ale dotace nesměřovaly vždy tam, kde by přinesly největší užitek. Projekty nevedly k odstranění řady problematických míst a často nezajistily bezpečné přecházení osobám se sníženou schopností orientace.
Téměř tři čtvrtiny z kontrolovaných 23 projektů vykazovaly podle kontrolorů vážné nedostatky. NKÚ také zjistil, že některé nové chodníky nebyly obcemi udržovány, zarůstaly vegetací, parkovala na nich auta atd.
Množství a závažnost zjištěných nedostatků svědčí podle NKÚ o špatném fungování systému podpory. Ten je navíc administrativně náročný jak pro příjemce dotace, tak i pro poskytovatele. Proto NKÚ doporučuje systém změnit.
»Bezpečnost a bezbariérovost chodníků je samozřejmě důležitá. Podmínky podpory ale dostatečně nemotivují příjemce k jejímu účelnému a hospodárnému využití. Výše příspěvku od státu a EU se pohybuje na úrovni 85 % až 95 % a obce pak s takto vysokou mírou dotační podpory financují i rekonstrukce komunikací, které to příliš nepotřebují. Jsme přesvědčeni, že finanční podpora ze strany státu má prostředky obcí na tuto oblast jen doplňovat, nikoliv je nahrazovat. Vždyť majiteli těch chodníků jsou právě obce,« uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.
Kontrola ukázala, že ministerstvo dopravy ani ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nevědí, jakých celkových výsledků chtějí podporou dosáhnout ani jakých bylo dosaženo a k jakému pokroku došlo. »Nebyla řádně zajištěna kontrola toho, co bylo s podporou státu a EU vybudováno,« konstatovali kontroloři.
Nedostatečné ověřování žádostí
Úřad jako příklad uvádí, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) celkem šestnáctkrát prodloužil příjemci podpory lhůtu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce z let 2014 až 2015. Příjemce zprávu předložil až v době kontroly NKÚ v červnu 2024 a fond dopravy ji do ukončení kontroly neschválil. Ještě devět let po ukončení tak zůstává projekt nevyhodnocen. »NKÚ udělal kontrolu na místě a zjistil řadu závažných nedostatků, které bude SFDI s příjemcem podpory řešit. Stav chodníků v obci se sice zlepšil, ale významně se nezvýšila bezpečnost chodců a nevyřešila se některá problematická místa pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace,« zjistili kontroloři.
Konstatovali, že při výběru projektů vycházely MMR a SFDI z informací uváděných žadateli o podporu, aniž by je ověřovaly. Žadatelé přitom často hodnotili výchozí stav přehnaně negativně a naopak zveličovali přínosy projektů. V některých případech deklarovali, že půjde o rekonstrukci komunikace pro pěší, ve výsledku ale šlo jen o opravy – na ty však podpora nebyla určena.
Ministerstva dopravy a pro místní rozvoj i SFDI, ke kterým výtky směřovaly, se závěry kontrolorů nesouhlasí.
Ministerstvo dopravy upozornilo, že v Česku je 6258 obcí, které mají chodníky v naprosté většině případů v izolovaných sítích, a i v rámci obcí se chodníky nechovají jako jednotná síť. »Hlavní odpovědnost tedy musí mít vlastník těchto komunikací, což je obec,« uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Proti závěrům se ohradilo i ministerstvo pro místní rozvoj. »Závěry NKÚ vzbuzují dojem, že většina poskytnuté podpory nebyla správně zacílená. MMR s tím jako řídící orgán Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) nesouhlasí,« sdělilo. Dodalo, že na základě průběhu a výsledků kontroly NKÚ už přijalo nápravná opatření a iniciovalo kontroly u projektů, u kterých NKÚ poukázal na možné neúčelné a nehospodárné využití prostředků.
(jad)