Počet předchozích majitelů by neměl být rozhodující parametr pro koupi ojetého vozu. Přesto na to ale kupující slyší, neboť mnoho z nich je přesvědčeno, že čím méně majitelů auto mělo, v o to lepším technickém stavu bude. V důsledku toho je u 30 procent inzerovaných aut falešně uvedeno, že jsou po prvním majiteli. Kromě toho, že se auta rychleji prodají, to však navyšuje i jejich cenu, a to zhruba o pět procent. Jen loni tak kupující přeplatili hodnotu ojetých aut o více než tři miliardy korun. Uvádí to na svém webu v tiskové zprávě společnost Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům na trhu.
»Pokud vezmeme v potaz, že se loni prodalo 671 000 ojetých aut při průměrné ceně 304 700 Kč, dojdeme prostou matematikou k tomu, že loni kupující přeplatili skutečnou hodnotu prodaných ojetých aut o 3,07 miliardy korun, což je obrovská suma,« konstatuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů, přitom není nijak jednoduché. Doposud bylo alespoň možné prostřednictvím originálního velkého technického průkazu zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů v České republice, od letoška však byly technické průkazy nahrazeny jen jedním a informace o předchozích majitelích není k dispozici ani online na stránkách ministerstva dopravy neboi v jeho speciální aplikaci, která obsahuje informace z velkého technického průkazu.
»V systému pro prověření historie vozidla máme záznamy o evidenčních kontrolách, z čehož lze počet majitelů v České republice odvodit, ale není to vždy 100 %,« uvádí Pajer s tím, že díky informacím o autech ze zahraničí lze někdy odvodit i počet majitelů vozu za hranicemi.
Podle společnosti Cebia se bude podíl aut, u nichž prodejci lžou o počtu předchozích majitelů, zvyšovat. »Hodně lidí na to slyší a možnost ověřit si pravdivost takové informace je velice omezená. Podvodníkům to hraje do karet,« upozorňuje Pajer. Podle něj by se lidé měli více zajímat o havárie a poškození nebo skutečný stav najetých kilometrů.
Cebia provozuje rozsáhlý systém k prověření ojetých aut, který obsahuje miliardy záznamů z jejich historie. Prověřit se dá auto s českým i zahraničním původem. Kupující tak mohou zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jak, a vidět lze i fotografie vozu po havárii, jaká je jeho servisní historie, kdy bylo vyrobené a kdy uvedené do provozu, pro jakou zemi bylo vyrobené, zda není odcizené či havarované, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované, zda nebylo používané jako taxi a zkontrolovat si mohou i řadu dalších důležitých věcí, jako například počet předchozích majitelů minimálně v České republice.
(ici)