Jízdné může zdražit až o pětinu!

Ztráta Skupiny České dráhy dosáhla v první polovině roku 931 milionů korun a byla meziročně o 714 mil. Kč vyšší. Stály za ní především rychle rostoucí náklady na energie a materiál. O výsledku hospodaření dnes národní dopravce informoval s tím, že v závěru roku národní dopravce asi zdraží jízdné.

Skupina přitom už loni vykázala ztrátu 1,6 miliardy Kč, což ovšem znamenalo meziroční zlepšení o 2,5 mld. Kč.

Hlavní podíl na zvýšení ztráty měla osobní doprava (-1,2 mld. Kč), a to i přes nárůst počtu cestujících, kterých dráhy v prvních šesti měsících roku přepravily 75 mil., meziročně o 25 mil. více. Důvodem ztráty je podle společnosti stávající systém úhrad od objednatelů veřejné dopravy, kteří při platbách často nezahrnují inflaci. »V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický,« vysvětlil šéf ČD Michal Krapinec.

Dopravce zatím i přes rostoucí ztrátu nepřistoupil k redukci spojů ani ke zdražování jízdného. »Nejdříve se snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli,« řekl Krapinec. Zvýšení cen jízdného však hrozí od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci. V rozhovoru se serverem iDNES.cz Krapinec řekl, že ceny jízdenek mohou stoupnout o deset až 20 procent.

Nejvýrazněji si společnost letos zatím připlatila za elektřinu, naftu a náhradní díly. U osobní i náklady dopravy tyto výdaje stouply za půlrok meziročně dohromady o 2,3 mld. Kč. Krapinec serveru také řekl, že náklady bude navyšovat i obhospodařování dluhu ČD kvůli zvyšujícím se úrokům na trhu. I přesto dráhy stále ještě plánují investovat v příštích deseti letech do svého vozového parku necelých 100 mld. Kč. Dopravce však v současnosti musí řešit také pozdní dodávky nových vozidel a časté prodlužování termínů oprav vozů u externích dodavatelů.

Nákladní doprava se ziskem

Nákladní dopravce ČD Cargo měl naopak i přes růst výdajů v pololetí zisk 126 mil. Kč. Dopravce meziročně odvezl o 1,4 mil. tun zboží více, čímž o více než půl miliardy vzrostly i výnosy společnosti. »K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území,« řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj dopravce dokázal zareagovat i na změny způsobené konfliktem na Ukrajině.

Ziskové byly i ostatní dceřiné firmy skupiny Českých drah, které do hospodaření přispěly sumou 135 mil. Kč.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 000 lidí.

(ici)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy